5 255 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Limma knäckstensmur?
(Osäker om detta är rätt forum eller som det ska till trädgård?)
Håller på att ska bygga en knäckstensmur, ca. 90cm hög och det har blivit lite diskussioner om ifall man behöver limma detta?
Jag hävdar att man inte behöver det, eftersom klacken på baksidan av stenen håller stenarna på plats.
Men svärfar tog in någon murfirma (av typen knagglig svenska och utlandsregistrerade bilar) och de sa att man ska limma dem.
Vilket är mest rätt?
Ska börja lägga sten nu och har inget lim hemma (gillar även tanken att man kan ta bort/ändra muren senare om man inte limmar också).
Håller på att ska bygga en knäckstensmur, ca. 90cm hög och det har blivit lite diskussioner om ifall man behöver limma detta?
Jag hävdar att man inte behöver det, eftersom klacken på baksidan av stenen håller stenarna på plats.
Men svärfar tog in någon murfirma (av typen knagglig svenska och utlandsregistrerade bilar) och de sa att man ska limma dem.
Vilket är mest rätt?
Ska börja lägga sten nu och har inget lim hemma (gillar även tanken att man kan ta bort/ändra muren senare om man inte limmar också).
Redigerat:
Kom på att jag ljög lite, vi kommer göra en trappa intill hörnet (tänkte inte på det när jag skrev), så det blir inget vinkelstöd där direkt. (Har tagit bort detta med vinkeln från originalinlägget)
-Muren kommer att runda ett hörn ("bakåt") lite, men sedan avslutas, så inget jättestöd.
Däremot är muren inte så lång, kanske 3-4 meter.
Skulle du fortfarande säga att det är safe att köra utan lim, @thomas33 ?
-Muren kommer att runda ett hörn ("bakåt") lite, men sedan avslutas, så inget jättestöd.
Däremot är muren inte så lång, kanske 3-4 meter.
Skulle du fortfarande säga att det är safe att köra utan lim, @thomas33 ?
Som dom säger , gå ut och sätt upp din mur , den lutar ju inåt , om du ska vara riktigt säker så när muren är uppe , sätt en platonmatta bakom och rögravsfyllning eller makadam + matta i ordningen
Utifrån :: knäcksten -- platonmatta - grus - en duk mot gruset - jord
det gör att det inte kan komma vatten mot stenarna och frysa , klockrent ,
Det som är viktigast är foten för muren , ska vara totalt stadig och inte kunna röra sig , då blir det bra
Utifrån :: knäcksten -- platonmatta - grus - en duk mot gruset - jord
det gör att det inte kan komma vatten mot stenarna och frysa , klockrent ,
Det som är viktigast är foten för muren , ska vara totalt stadig och inte kunna röra sig , då blir det bra
Tack ska ni ha!
Vi kör på och ser vad som händer
Tror inte höjden är någon större fara. Har sett olika rekommendationer om maxhöjd och även hört om många som byggt en hel del över dessa.
Min uppskattning om 90cm är lite höftad, tror den kan vara lite lägre i verkligheten. Sedan ligger den ca 10 cm under markytan och det kommer bli asfalt dikt an emot sedan.
Foten tror jag blir stadig nog. Marken var rejält packad redan märkte vi när vi grävde, sedan har vi lagt ett ganska tunt lager grus och paddat.
Känns bra *jinx*
Tänkte fylla med makadam bakom och markduk, visste inte om platonmatta så det får jag kolla upp!
Vi kör på och ser vad som händer
Tror inte höjden är någon större fara. Har sett olika rekommendationer om maxhöjd och även hört om många som byggt en hel del över dessa.
Min uppskattning om 90cm är lite höftad, tror den kan vara lite lägre i verkligheten. Sedan ligger den ca 10 cm under markytan och det kommer bli asfalt dikt an emot sedan.
Foten tror jag blir stadig nog. Marken var rejält packad redan märkte vi när vi grävde, sedan har vi lagt ett ganska tunt lager grus och paddat.
Känns bra *jinx*
Tänkte fylla med makadam bakom och markduk, visste inte om platonmatta så det får jag kolla upp!
Allt verka bra , något som inte nämnt här , är att du ska se till att det är en bra dränering bakom gärna en dränslang om det går eftersom botten ligger lite lägre , så det inte samlas vatten där och fryser upp din mur , då det är asfalt och bra packat runt omkring , dålig vattenföring på sådant materiel
Lägg den bakom i botten , blir bra , tror inte kommer så mycket , men du sa asfalt på framsidan ,K kurre_kul skrev:
pass då på så det inte är lutning mot muren , då går vattnet emellan , är det möjligt kan man lämna några spår under bottenstenarna så det rinner till dränen
Klicka här för att svara