Hej!
Vet inte om detta hamnar i rätt forumsdel. Är ny på forumet så har lite dålig koll på vad som ska vara vart.
Nu till de jag undrar.
Har köpt ett hus som byggdes tidigt 50tal.
Och de är ju timmerstomme.
Håller på i vardagsrummet nu och skall regla upp så jag får raka väggar.
Och de flesta säger ju att man ska sätta tjärpapp,45x45,osb och slutligen gips. Är detta ett minimum man lägger på väggarna?
Jag vill bygga på väggarna så lite som de bara går då rummet redan är ganska litet.
Jag skall nästa sommar tillläggsisolera och byta panel utanpå om det har nån betydelse.
Vet inte om detta hamnar i rätt forumsdel. Är ny på forumet så har lite dålig koll på vad som ska vara vart.
Nu till de jag undrar.
Och de flesta säger ju att man ska sätta tjärpapp,45x45,osb och slutligen gips. Är detta ett minimum man lägger på väggarna?
Jag vill bygga på väggarna så lite som de bara går då rummet redan är ganska litet.
Jag skall nästa sommar tillläggsisolera och byta panel utanpå om det har nån betydelse.
Om du "reglar snålt" inomhus, måste du regla på desto rejälare utomhus, för att få plats för hygglig isolering. Kanske du bör välja OSB-skiva istället för gips, om du vill ha möjlighet att skruva upp bokhyllor och andra tyngre doningar. Klart okul om ungarna lyckas köra en tyngre leksaksbil rakt genom gipset.T Tim1986 skrev:Hej!
Nu till de jag undrar.
Förövrigt - förhydringspappen bör du nog sätta på andra sidan ytterväggen i ordningen ytterpanel, luftspalt, förhydringspapp, isolering, timmervägg.
Alternativt ersätter du förhydringspappen med asfaltsimpregnerad board. Mellan OSB-skivan (eller gipsskivan) och innerväggens 45 mm isolering bör du ha en "ångspärr", om huset är tänkt att vara konstant uppvärmt vintertid. Eljest kan uppvärmd, fuktig rumsluft vandra utåt och kondensera i timmervägg och isolering.
Timmerstomme, menar du stående plank eller liggande stock?
I princip kan du sätta så lite det bara går, så länge det sitter kvar på väggarna. Du kan få raka väggar bara genom att putsa väggarna. Du kan lerputsa, kalkputsa, sätta (dagens variant av) treetex på glespanel, pappspänna, regla med 45x45 med OSB och gips som du säger, regla upp råspont eller annat massivt trä o.s.v. Finns många alternativ, så du behöver, eller t.o.m bör, inte köra dagens moderna standardlösning med gips och ångspärr. Mina ytterväggar - korsvirke - är på insidan putsade och uppreglade med halvtumsreglar (motsvarande ung glespanel idag) och treetex sedan gammalt.
Det finns många trådar på Byggahus om behovet av tilläggsisolering och regling av timmerstomme, sök så hittar du disparata åsikter och heta diskussioner.
I princip kan du sätta så lite det bara går, så länge det sitter kvar på väggarna. Du kan få raka väggar bara genom att putsa väggarna. Du kan lerputsa, kalkputsa, sätta (dagens variant av) treetex på glespanel, pappspänna, regla med 45x45 med OSB och gips som du säger, regla upp råspont eller annat massivt trä o.s.v. Finns många alternativ, så du behöver, eller t.o.m bör, inte köra dagens moderna standardlösning med gips och ångspärr. Mina ytterväggar - korsvirke - är på insidan putsade och uppreglade med halvtumsreglar (motsvarande ung glespanel idag) och treetex sedan gammalt.
Det finns många trådar på Byggahus om behovet av tilläggsisolering och regling av timmerstomme, sök så hittar du disparata åsikter och heta diskussioner.
Är det 1850 eller 1950 tal vi snackar om? Timmerstomme låter som 1850. Att sätta plast på insidan är vanskligt. Det är hopplöst att få tätt mot tak och innerväggar. Finns det planer på att bättra på isoleringen? Eller ska väggarna bara rätas? Tjärpapp i en vägg skulle jag dock inte sätta.
Redigerat:
Hans Lindquist
Ja när jag reglar upp utomhus så tänkte jag regla upp med 45x95.
De är ju åretrunt boende.
Ja osb har jag allt tänkt att använda just för de du säger. Att man kan hänga upp saker.
Microkatten
Liggande stock är det.
Tack för svaren. Skall söka och se vad jag kan hitta.
Daniel 109
1950 talet. Ja jg skall tillläggsisolera på utsidan nästa år så jag vill ju egentligen bara räta upp innerväggarna. Tänkte mest om jag var tvungen att isolera.
Ja när jag reglar upp utomhus så tänkte jag regla upp med 45x95.
De är ju åretrunt boende.
Ja osb har jag allt tänkt att använda just för de du säger. Att man kan hänga upp saker.
Microkatten
Liggande stock är det.
Tack för svaren. Skall söka och se vad jag kan hitta.
Daniel 109
1950 talet. Ja jg skall tillläggsisolera på utsidan nästa år så jag vill ju egentligen bara räta upp innerväggarna. Tänkte mest om jag var tvungen att isolera.
Min morfar byggde ett på 60talet. Men det var en sommarstuga. Villan han byggde var sten.
Timmer var nog väldigt udda på 50talet. Mitt förra hus var sent 40tal. Det var tar stomme. Jag är uppvuxet i ett hus från 20talet. Det var väldigt kraftiga dimentioner, men det var plank. Dubbelspåntad 3" i ett lager och något lite klenare på insidan.
Nu bor jag i ett timmerhus. Men det är byggt 1850, som jag fattade gick man nästan ifrån liggande timmer 1860tal eller så. Så ett klassiskt timmerhus från1950 är definitivt inte enligt vad som var vanligt då.
Ska man isolera mycket så kan ett alternativ vara att sätta plast på utsidan av den befintliga stommen och sedan två lager reglar med isolering utvändigt. Den gamla Timmerstommen motsvarar då de installationskikt som man bygget med i dag. Då behöver minst 100mm mineralull eller motsvarande. 2*70 kan nog vara vettigt. Jag funderar på något sådant. Gör man så men använder tunn isolering har man en fuktskada ganska snart.
Timmer var nog väldigt udda på 50talet. Mitt förra hus var sent 40tal. Det var tar stomme. Jag är uppvuxet i ett hus från 20talet. Det var väldigt kraftiga dimentioner, men det var plank. Dubbelspåntad 3" i ett lager och något lite klenare på insidan.
Nu bor jag i ett timmerhus. Men det är byggt 1850, som jag fattade gick man nästan ifrån liggande timmer 1860tal eller så. Så ett klassiskt timmerhus från1950 är definitivt inte enligt vad som var vanligt då.
Ska man isolera mycket så kan ett alternativ vara att sätta plast på utsidan av den befintliga stommen och sedan två lager reglar med isolering utvändigt. Den gamla Timmerstommen motsvarar då de installationskikt som man bygget med i dag. Då behöver minst 100mm mineralull eller motsvarande. 2*70 kan nog vara vettigt. Jag funderar på något sådant. Gör man så men använder tunn isolering har man en fuktskada ganska snart.
Det ser definitivt ut som en lerklinad timmervägg. Men jag skulle nog gissat på att den var från 1850 snarare än 1950.
Ok. Enligt papprena så är huset byggt 51 eller om de va 57. Om de inte är så att huset är ditflyttat och dom bara har användt stommen. Jag vet ju att grann huset är ditflyttat och de var 2 systrar som hade varsitt av mitt och grannens.
Det ser ut som varannat skifte är stockar och vartannat är plankliknande med skarvar mitt på väggen? Ser dock traditionsenligt ut med puts och treetex (vid elementet). Varför återställer du bara inte putsen? Den skapar vindtäthet, tar upp och avger fukt, ger ett bra inomhusklimat samt tillåtet huset att andas. Att regla upp med 45-reglar, gipsskivor och isolering kan jag inte se någon större vits med, speciellt som du ändå skall isolera på utsidan. Det ger dig bara merjobb att behöva anpassa foder etc till en tjockare vägg, du får ett mindre rum och en död gipsyta på väggen.
Plankorna är nog en utfyllnad mellan timmret för stt få en slät vägg.
Du kan bara ha puts, eller så kan du tapetsera ovanpå putsen.
Här är ett rum som jag håller på att renovera:
Väggen är korsvirke med lertegel i facken och sedan putsade. Ytterväggen har även ett lager treetex. Dessa väggar har varit tapetserade i flera omgångar.
Här är ett rum som jag håller på att renovera:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen är korsvirke med lertegel i facken och sedan putsade. Ytterväggen har även ett lager treetex. Dessa väggar har varit tapetserade i flera omgångar.