19 392 läst ·
17 svar
19k läst
17 svar
Täta mellan tak och tegelvägg
Byggnovis
· 18 inlägg
Nu förstår jag faktiskt inte.. man vill väl ändå hindra vattnet från att ta sig ner så långt som till underlagsduken?Peter2400 skrev:
Och då skulle det ju onte heller bli tätt mellan tegelpannor och vägg samt att skarven mellan plåt och papp bör bli fel.
Eller förstod jag dig fel kanske?
Eller syftar du på fotplåten
Dock har jag underlagsduken uppvikt en bit upp mot tegelväggen samt fäst/tätat med klister och massa
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Oftast krånglar man till det och nu vet jag inte vad som är brukligt och inte men man kan ju inte tänka att det ska vara plåten som är det täta och underliggande tak byggs därefter. Naturligtvis måste tak och papp vara byggt på sånt sätt att det är tätt även om det inte sitter plåt där alls. Det är ju lika med tak i övrigt också, det är ju inte yttertaket som är det "täta"
Byggnovis
· 18 inlägg
S Stefan1972 skrev:Oftast krånglar man till det och nu vet jag inte vad som är brukligt och inte men man kan ju inte tänka att det ska vara plåten som är det täta och underliggande tak byggs därefter. Naturligtvis måste tak och papp vara byggt på sånt sätt att det är tätt även om det inte sitter plåt där alls. Det är ju lika med tak i övrigt också, det är ju inte yttertaket som är det "täta"
Jag håller med. Självklart ska ju underlagstaket vara det täta.
Men just när det kommer till att täta mellan tak och tegelvägg i detta fallet så får iaf jag det till att plåten är av största vikt och att det är där det är kritiskt att få det tätt men jag vet inte. Kanske det är felaktigt.
Jag kan dock inte se hur man ska kunna få enbart papp mot en tegelvägg helt tät över tid.
Uppviket av underlagsduken mot väggen gör ju att skarven blottas uppåt.
Normalt vill man ju ha överlapp så att skarv/överlapp hamnar neråt i takfallets riktning så att säga.
Sen har ju även tegel en viss sugförmåga vad gäller vatten som med tid borde innebära att en sådan skarv borde släppa.
Jag bara tänker fritt och hoppas något proffs kan säga sitt.
/jocke
Klicka här för att svara