Hej!

Vi håller på att totalrenovera ett 60 tals sutteränghus. Vi har rivit ut all golv och undergolv i våningsplanen (d.v.s. övervåningen där ingången/kök/vardagsrum är) och installerat nytt undergolv med golvvärme i det som ska bli kök/vardagsrum. Konstruktionen består av stålreglar med 60 cc från Granab som sitter fast i betongbjälklag, och ovanpå detta har vi installerat 21mm tjock glespanel med golvvärmerör emellan (enligt Upponors anvisningar). Vi ska sen installera parkettgolv på detta.

Min fråga är hur vi gör med en köksön. Det kommer att vara tugnt med granit som bänkskiva 1,2 x 2,4 m. Vi har fått förslag att installera en plywoodskiva direkt på glespanelen (d.v.s. inga parkett under köksön) och skruva fast skivan på stålreglarna (vi har byggt med cc 30 under köksön), sedan tänkte vi skruva fast köksöns fötterna på plywoodskivan. Min fråga är om detta blir en bra konstruktion? Hur tjock borde plywoodskivan vara? Det finns lite olika plywood typer, är det nån som kan rekomedera rätt typ?

Tack på förhand för svar!

Andrew

Konstruktionsplywood på 18mm torde räcka väl.
Måtta upp köksön och placera den mitt över plåtreglarna eller om det inte går, montera plywoodskivan på rätt ställe och komplettera med fler plåtreglar runtom plywoodskivan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.