Byggahus.se

Dimensioneringsfråga

1. S
    Medlem · Stockholm · 492 inlägg

steppen7

Medlem
    Har ett hus och garage några meter ifrån varandra. Ska nu bygga entrétak på huset och vill då ha stolparna långt in mot huset för att det ska gå att köra förbi med släpvagn mm mellan garaget och huset.

*Snözon 2
    *14 graders taklutning
    *Råspont och betongpannor

Frågan blir vilken dimension bör jag ha på limträbalken som bär upp takbjälkarna?
    Och vilken dimension på takbjälkarna samt hur mycket kan jag jacka ur dem vid limträbalken för att vinna höjd under taket?

Jag tänker att jag gärna sätter takbjälkarna cc 600 istället för standard 1200 för att kunna gå ner i dimension så det ser lättare ut och man vinner höjd. Funderar också på effekten av att ha stolpen 80cm från väggen vilket ger extra svängrum när man ska förbi, men det blir ju ännu större hävarm med krav på kraftigare limträbalk.

upload_2017-9-15_11-26-38.png

2. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Sätt en snedsträva som stöttar upp yttre delen.

3. S

steppen7

Medlem
    Skulle vara en horisontell då möjligen. Jag vill inte ha en som går snett nedåt både av estetiska och praktiska skäl.

Någon som kan räkna på balkarna?
    Försökte använda den kalkylator som jag tror "träindustrierna" har gjort som finns på flera sajter men den klarar inte så korta avstånd. Väljer man sidobyggd carport med 240cm bredd och 120cm takfot får man 90x315 limträ och 45x195 cc600 bjälkar men det borde räcka med mindre för mitt tak.

4. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    45x170 C24 c/c 600 borde räcka för takbjälkarna. Vad har limträbalken för spännvidd?

5. S

steppen7

Medlem
    Var och handlade stommen igårkväll så jag var tvungen att fatta ett beslut, och eftersom man inte kan chansa fick det blir 45x195 C24 och 90x315 limträ. Spännvidden är 3,8-4m (två balkar/tre pelare)

6. S

steppen7

Medlem
    En fråga som fortfarande är öppen är dock hur mycket man kan jacka ur. Jag vill gärna jacka ur så att underkant limträblak hamnar i samma höjd som takfoten så att man ev kan bygga på med panel på undersidan om man vill. Man skulle då behöva jacka ur 6cm, eller mer om man fasar av hörnen på takbjälkarna vid takfoten.

Rent generellt känner jag att man borde kunna jacka ur upp till halva tjockleken på en bjälke utan problem om man gör det så att urtaget sitter tajt över en annan träbit. Eftersom nedre halvan utsätts för trycklaster och övre halvan för draglaster så kommer bjälken bara att vilja trycka ihop limträblaken i detta fall.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-9-16_9-49-15.png

7. P
    Medlem · Östergötland · 253 inlägg

Patrik Lidstedt

Medlem
    Är takets totala längd altså 8m? Eller 3.8-4m?

8. S

steppen7

Medlem
    Totalt blir det nog 7,8m

9. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Största belastningen på takreglarna är på mitten. Därför är det inte ett problem att jacka ur dem vid upplag i ändarna. I din ritning har du upplaget mitt på. Jag skulle säga att med den konstruktionen skall du inte jacka ur alls. Det är i så fall bättre att ha hela regeln smalare så att du inte får lika mycket brottanvisning där belastningen är som störst.

• Laddar…
  10. S

steppen7

Medlem
    Man kan ju tänka sig att man skruvar en hålband högt upp på bjälkarna också för att uppta draglasterna bättre där, men frågan är om det verkligen är nödvändigt.
    I teorin borde väl nedan exempel med två "lösa" bjälkar ge samma bärighet, där rött är hålband och vinkeljärn:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-9-16_10-25-27.png

11. A

Avemo

Medlem
    Nej. Inte ens i teorin skulle det fungera. När det belastas vinklas reglarna ner och hålbandet kommer närmare centrum varvid böjmotståndet minskar med ökad last.

För att återgå till den ursprungliga frågan så är träet inte lika styvt tvärs fibrerna som längs. Om vi gör (det orimliga) antagandet att du får till en perfekt passform av den urjackade regeln på limträbalken så kommer limträbalken att deformeras mer än den ojackade regeln hade gjort. Och eftersom jacket i regeln inte kommer att passa perfekt så blir det en utböjning av regeln innan den ens börjar belasta limträbalken. Det kanske håller ändå, men du har inte någon stor nytta av den grövre regeln när den är försvagad på punkten för största belastningen.

Vad är problemet med att sätta limträbalken lägre? Kommer den så lågt att man slår huvudet i den eller är det en utseendefråga?

12. A

Avemo

Medlem
    Det är som bekant längst ifrån centrum på regeln som den största belastningen blir vid böjning av en regel. Det går att tänka sig att man bygger en I-balk på plats vars undre del passerar obruten genom ett hål i centrum av limträbalken. Övre delen ligger uppe på limträbalken och livet på I-balken är brutet vid passagen av limträbalken. På så vis kommer både taksparrarna och limträbalken att vara genomborrade i centrum men obrutna längs ytterkanten. Viktigt är att delarna av I-balken sitter ihop ordentligt med både lim och skruv. Jag kan komma på ett flertal praktiska svårigheter med att få till det, men det kanske går att lösa.

13. S

steppen7

Medlem
    Håller inte med om att mitt sista exempel inte skulle fungera. Det du säger att det skulle vinklas ner och hålbandet kommer närmare centrum med större last som följd är ju bara sant om hålbandet ger med sig från första början och att man sedan når nån elasticitestgräns så att det fortsätter att böja ner och sedan gå av.

Däremot, att den blir försvagad av att jacka ur är ju helt klart.

Anledningen till att jacka ur är nog mest estetisk, men även kanske praktisk om jag kommer fram till att jag vill panela undersidan av taket och sätta spottar där så det blir fint.

14. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    På en fritt upplagd balk med stöden i respektive ände är momentet störst på mitten. I det här fallet inträffar det största momentet över stödet. Därför är urjackning där principiellt inget att rekommendera. Samtidigt är nedböjningen i ytteränden det som är dimensionerande så ett litet utrymme för jackning i underkanten finns det nog, särskilt som du överdimensionerat takbjälkarna. Alla urjackningar i trä är sprickanvisningar och bör undvikas.

15. A

Avemo

Medlem
    Ingenting är absolut stumt. Jag vet inte precis vad du menar med hålband, men när hålbandet, reglarna, limträbalken och skruvförbanden vid hålbandets infästning deformeras av belastningen så böjs reglarna ner. Så länge det är en elastisk deformation så är den återgående när belastningen upphör. Men oavsett detta så kommer böjmotståndet att minska vid ökad belastning.

I många bodar fungerar det med 45x95 reglar som taksparrar. Detta även för längre spännvidder än 1,8 m. Utan att kunna peka på någon standard vågar jag därför påstå att 45x195 är mycket överdimensionerat. Jag är övertygad om att det kommer att hålla även om du jackar ur dem till halva tjockleken. Min poäng är att det blir billigare, enklare, snyggare och precis lika starkt att använda 45x95 utan jack som att använda 45x195 urjackad till hälften på mitten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.