Hej!
Syllpappen blev lite för kort (1cm) på utsidan av fasaden.
Tänkte förlänga den för att vara helt säker.
Tanken är att trycka in cirka 4 cm syllpapp underifrån och fästa det med L-aluminiumvinkel.
Vad tycker ni? Hur skulle man annars kunna lösa det?
Tack så mycket.
Syllpappen blev lite för kort (1cm) på utsidan av fasaden.
Tänkte förlänga den för att vara helt säker.
Tanken är att trycka in cirka 4 cm syllpapp underifrån och fästa det med L-aluminiumvinkel.
Vad tycker ni? Hur skulle man annars kunna lösa det?
Tack så mycket.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Bäst löser du det med att göra ingenting. Antagligen är det bara destruktivt att försöka trycka in syllpapp där i efterhand.
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Pappen ligger ju där den gör nytta ändå. Dessutom lär den troligen inte ens behövas om allt är okej i grunden i övrigt. Så syllpappen är ju egentligen bara en dubbel säkerhet. Inget som har nån funktion egentligen.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Men du har ju syllpapp redan, den ena cm som är utanför ligger ju inte mot betongen. Varför ska du göra något?
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
ja men så mycket fukt stiger det inte i betongen, inte ens i gamla hus så läser man om någon som haft problem så beror det garanterat på nåt annat i grund och botten.
Tack för alla svar!
Jag fick det förklarat av vår K.A att det kan rinna in uppifrån, precis som ni säger.
Den bästa lösningen sa vår snickare. "Ska lägga asfalt underifrån."
Så nu kommer dem lägga varmasfalt nedifrån för att skydda mot ev. stänk osv som kan komma när det regnar nerifrån.
mvh
Jag fick det förklarat av vår K.A att det kan rinna in uppifrån, precis som ni säger.
Den bästa lösningen sa vår snickare. "Ska lägga asfalt underifrån."
Så nu kommer dem lägga varmasfalt nedifrån för att skydda mot ev. stänk osv som kan komma när det regnar nerifrån.
mvh
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Är "väggen" verkligen synlig och så utsatt på normala hus då? Låter väldigt bakvänt allting.
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
jo jag såg ritningen men jag tänkte mer att andra kanske kan ge en bild av hur det brukar vara? Låter lite långsökt att man ska behöva skydda det på det här viset. Att det skulle vara så exponerat?
Klicka här för att svara