Hej!

Syllpappen blev lite för kort (1cm) på utsidan av fasaden.

Tänkte förlänga den för att vara helt säker.

Tanken är att trycka in cirka 4 cm syllpapp underifrån och fästa det med L-aluminiumvinkel.

Vad tycker ni? Hur skulle man annars kunna lösa det?

Tack så mycket.

• Byggdetalj med markerad extra syllpapp för förlängning och L-aluminiumvinkel för fastsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst löser du det med att göra ingenting. Antagligen är det bara destruktivt att försöka trycka in syllpapp där i efterhand.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Pappen ligger ju där den gör nytta ändå. Dessutom lär den troligen inte ens behövas om allt är okej i grunden i övrigt. Så syllpappen är ju egentligen bara en dubbel säkerhet. Inget som har nån funktion egentligen.

Syllpappen är väl till för att skydda mot fukt som kommer från betongen uppåt?

Jag har läst en del rapporter där gamla hus utan syllpapp har problem med fukt.

Tack!

hmm.. vet inte hur jag ska göra riktigt :surprised:

Men du har ju syllpapp redan, den ena cm som är utanför ligger ju inte mot betongen. Varför ska du göra något?

ja men så mycket fukt stiger det inte i betongen, inte ens i gamla hus så läser man om någon som haft problem så beror det garanterat på nåt annat i grund och botten.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om det nu vid någon väderlek kan kondensera mot vindskyddet så vore det dumt att ha extra syllpapp som styr in det i väggkonstruktionen.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Ja, det känns som att det kommer att bli betydligt mer fukt som rinner ner vid nästa slagregn än vad som sugs upp under betongplattans hela livslängd.

• Gilla
swealp
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Jag fick det förklarat av vår K.A att det kan rinna in uppifrån, precis som ni säger.

Den bästa lösningen sa vår snickare. "Ska lägga asfalt underifrån."

Så nu kommer dem lägga varmasfalt nedifrån för att skydda mot ev. stänk osv som kan komma när det regnar nerifrån.

mvh

Är "väggen" verkligen synlig och så utsatt på normala hus då? Låter väldigt bakvänt allting.

S Stefan1972 skrev:
Är "väggen" verkligen synlig och så utsatt på normala hus då? Låter väldigt bakvänt allting.
Hej Stefan!

Det är som min skiss som jag bifogade =)

mvh

jo jag såg ritningen men jag tänkte mer att andra kanske kan ge en bild av hur det brukar vara? Låter lite långsökt att man ska behöva skydda det på det här viset. Att det skulle vara så exponerat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.