Byggahus.se

Flytspackla garagegolv

1. F
    Medlem · Västra götaland · 6 654 inlägg

fsn

Medlem
    inspirerad av en annan tråd tänkte jag ta tag i mitt andra mekgarage och äntligen måla golvet.

Det är källaren och det är gjutet valv över. Det har droppat lite betong från valvgjutningen och dom kammarna slipar jag enkelt bort med vinkelslip och en dismantslip från Biltema.

Men vägde av golvet och insåg att jag hade två irriterande lågpunkter på ca 1-1,5cm så jag funderar på att flyta hela golvet. Men vilket flytspackel skall man ha som blir så hårt att det går att använda som ett fullgott garagegolv, lika hårt som betong?

Flytspacklade en mindre yta i sommras med nåt Biltema utomhusflyt, Litoliv eller Litoflex eller nåt sånt men den blev inte alls så hård som jag hade tänkt mig. Porös skit som gick i bitar när man satte en knivspets i den.

2. S
    Medlem · Värmland · 257 inlägg

salkin85

Medlem
    Finja 520 industri, borde göra susen.

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Att det smulade sig berodde nog på att det inte bet ordentligt i betongen , betong suger kraftigt och blir det för mycket av det så fäster inte flytet , det ligger ovanpå ,betongen måste vara absolut ren , ingen skit över huvud taget och sedan prima två ggr kanske tre för att få ett grepp ner i betongen , då biter nog flytet oxå , men får inte vara för tunt

4. F

fsn

Medlem

Jag är ganska säker på att det var helt ok. Betongen var ren, gjuten en månad tidigare. Primad innan ett varv samt ytterligare ett varv med pensel direkt innan flyt. Flyt ca 5-8mm vilket inte skall vara nåt problem.

EDIT: http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/36-8342_man.pdf

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då har du gjort ett riktigt varv , det som förundrade mig var att det smulade som du säger ,
    nu vet jag inte riktig , kanske någon annan här vet , om betongen var för ny för primer eller så , för fuktig , det kan ta lång tid innan fukten går ur , en tankevurpa bara , inte säkert den är sann , man smörjer praimer , betongen är relativt ny fuktig , praimer kan inte sugas upp av betongen och bita där , det blir ett ångtryck från under som trycker upp så inget biter bra , detta är bara hypotes och inget som jag varit med om vid flytning , kan ligga något i det , grabben i ryssland kan inte fråga

6. F

fsn

Medlem
    Nej, betongen var inte för färsk. Primern sög in ordentligt och torkade på några minuter, därav några rundor till med primer.

Flytet biter i betongen men den är mjuk, åt helvete för mjuk att ha som målat golv. Jag skulle inte tveka att lägga tex garageklinker på den men den skulle inte funka som målad yta.

Skall prova en säck med det förslaget på Finja jag fick ovan. Alternativet är att bara fulslipa bort resterna från valvgjutningen. Resten av golvet är stålglättat med helikopter i samband med gjutning. Inte superfin yta direkt men duger för en halvtaskig golvfärg men då får jag leva med nivåskillnaderna.

Om jag flyter så hade jag tänkt att den skulle bli så pass bra att man inte behöver slipa den vilket jag tycker verkar rimligt, synpunkter på det?

7. S
    Medlem · Skåne · 196 inlägg

schmakita

Medlem
    Skulle 520 mot förmodan inte göra jobbet så kan du alltid toppa med 540 eller 560 ovanpå det.
    Men det känns galet overkill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.