I utvändiga gipshörn sätter åtminstone alltid jag ett hörnskydd innan spackling (sånt som man fuktar och limmar dit).

Jag ska nu enligt bild göra ett böjt hörn. På träväggen sätter jag en vanlig 13 mm gips, och på undersidan blir det en 6 mm renoveringsgips, ca 100 mm bred. 6 mm är lättare att böja.

Det blir dock en känslig kant som jag gärna skulle vilja skydda. Finns det nåt smart sätt?

Träreglar monterade för att skapa en böjd gipsväggshörna i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ju självhäftande hörnskydd som du limmar på. Du skulle kunna klippa "V" in i listen på ena sidan så di kan böja det. Andra sidan håller du hel längs undersidan. Sen spacklar du in det hela. Borde bli starkare än enbart gips. Och så minimerar du risken för sprickor. Borde vara en del rörelse i trappan.

Hörnskydd finns i lite olika varianter med självhäftande eller lim som du fuktar.

• Självhäftande hörnskydd i metall med ränder av självhäftande material och perforeringar, avsedd för förstärkning av gipshörn.
    Skapa konto
  • Självhäftande hörnskydd av metall med förborrade hål för användning vid spackling
    Skapa konto
M Mr Lorentz skrev:
Finns ju självhäftande hörnskydd som du limmar på. Du skulle kunna klippa "V" in i listen på ena sidan så di kan böja det. Andra sidan håller du hel längs undersidan. Sen spacklar du in det hela. Borde bli starkare än enbart gips. Och så minimerar du risken för sprickor. Borde vara en del rörelse i trappan.

Hörnskydd finns i lite olika varianter med självhäftande eller lim som du fuktar.
Jo precis, jag använder alltid hörnskydd som jag skrev. Kanske din idé om att köra med V-klipp skulle funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.