2 584 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Konstruktion av garagevägg!
Hej!
Håller på med ett litet garage/ekonomibyggnad på en jordbruksfastighet och det är placerat ca 10m från huset och som jag då förstår måste man uppnå Ei 60.
Tänkte bygga väggen enligt följande konstruktion utifrån och in.
Ytterpanel,34*70 spikläkt , vindduk, 170mm regelstomme med hunton 170 mm träisolering, byggfolie, 70mm installationsskit isolerat med 70mm stenull, 10mm Osb,13mm gips och sist ha 0,5mm plåtbeklädnad.
Är det en ok vägg?
Håller på med ett litet garage/ekonomibyggnad på en jordbruksfastighet och det är placerat ca 10m från huset och som jag då förstår måste man uppnå Ei 60.
Tänkte bygga väggen enligt följande konstruktion utifrån och in.
Ytterpanel,34*70 spikläkt , vindduk, 170mm regelstomme med hunton 170 mm träisolering, byggfolie, 70mm installationsskit isolerat med 70mm stenull, 10mm Osb,13mm gips och sist ha 0,5mm plåtbeklädnad.
Är det en ok vägg?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Varför skall du ha plåtbeklädnad? Plåt brukar bli närmast diffusionstät. Det är inte så lyckat att stänga in material mellan två täta skikt utan luftning.
Vad pröjsar man ungefär per kvm för väggplåt?T täfteå skrev:
Överväger själv detta i kommande garage.
Av samma anledning som dig..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du skall ha plåt bör du utesluta folien inne i väggen.
Klicka här för att svara
