Hej
Har ett äldre 60 tals hus ..
I trappan till gille stugan ser det ut så här , någon trasig väv som någon spikat en spalje / regverk
Ingen anning hur detta set ut från början , och vad det fyrkantiga ramen är till för ?
Någon som har en bra ide hur man ska göra här , ska man ta bort regelverket/ spalje och sätta gips över ?
Eller ska man sätta gipset på regelverkat , men då döljer man ju inspäppet av ljus från trappan till gillestugan lite .
Tips och ider mottags tacksamt , då ja inte riktigt vet hur det ska bli snyggt .
I trappan till gille stugan ser det ut så här , någon trasig väv som någon spikat en spalje / regverk
Ingen anning hur detta set ut från början , och vad det fyrkantiga ramen är till för ?
Någon som har en bra ide hur man ska göra här , ska man ta bort regelverket/ spalje och sätta gips över ?
Eller ska man sätta gipset på regelverkat , men då döljer man ju inspäppet av ljus från trappan till gillestugan lite .
Tips och ider mottags tacksamt , då ja inte riktigt vet hur det ska bli snyggt .
Redigerat:
Oj, ser ju lite märkligt ut ja.L linblekinge skrev:Hej
Jag skulle nog skruvat ner stängerna, tagit bort väven och sen upp med stängerna igen. De är inte tänkta att fungera som reglar, utan helt enkelt som ljusgenomsläppligt skyddsverk.
Eventuellt måste stängerna och kanske dessutom trappsidan slipas om det är så att väven har klistrats upp, det gör du ju när du ändå har nere stängerna.
Du kan tom passa på att måla hela trappan och stängerna t ex vitt eller pärlgrått och du vill få det ljusare och fräscha upp. Eller också är trappan i gott skick och fin som den är, jag har svårt att bedöma utifrån bilden.
Den fyrkantiga ramen var udda, kanske fungerade den som ett fönster i en lekkoja under trappan en gång i tiden? Bara en gissning, kanske någon annan vet eller har bättre förslag.
Ser också att det finns en udda kabeldragning till "fönstret" - vad är det? Är det strömförande så måste den ju flyttas innan du tar itu med stängerna och väven.
Tack så mycket för tipsen
isch, typisk 60-talslösning...
Känn full frihet att göra vad du vill med den. Riv bort skiten om du vill. Skrapa bort väven (men den brukar sitta hårt hårt hårt...) och måla eller tapetsera eller nåt. Eller sätt en skiva renoveringsgips på väven, spackla o måla.
Att gipsa in spaljén däremot skulle jag inte göra, för att det som du säger blir mörkare och mer instängt då, men det är ju min personliga smak. Ska du göra det så gipsa även på den sida som är mot trappan.
Sen måste du som sagt kolla upp den där kabeln med. Men annars är det bara att plocka ner eller renovera upp efter behag.
Känn full frihet att göra vad du vill med den. Riv bort skiten om du vill. Skrapa bort väven (men den brukar sitta hårt hårt hårt...) och måla eller tapetsera eller nåt. Eller sätt en skiva renoveringsgips på väven, spackla o måla.
Att gipsa in spaljén däremot skulle jag inte göra, för att det som du säger blir mörkare och mer instängt då, men det är ju min personliga smak. Ska du göra det så gipsa även på den sida som är mot trappan.
Sen måste du som sagt kolla upp den där kabeln med. Men annars är det bara att plocka ner eller renovera upp efter behag.
Klicka här för att svara