Hej.
Mitt första inlägg på forumet:)
Tidigare husägare rev delar av väggen mot köket för att få en öppnare planlösning. Detta gjordes tydligen bara ett par år innan vi köpte huset. Det satt tidigare en 8x21 eller 9x21 karm där. Det har nu i efterhand visat sig att den väggen var delvis bärande. Det har också gått mer än 10 år sedan vi köpte huset så vi kan inte längre hävda dolt fel.
Med tiden har vi märkt att golvet i sovrummet ovanför har börjat sjunka mer och mer men nu verkar det ha avstannat. Jag har mätt att sänkningen är ungefär 2 centimeter och det syns ganska tydligt när man står i vardagsrummet och tittar ut mot köket. (som bilden visar). Dock syns det inte lika tydligt på bilden som i verkligheten. Finns det någon risk att golvet kollapsar helt och hållet? Hur som helst, nu har vi insett att vi måste åtgärda detta.
Jag har ägnat dagar på nätet för att söka information om hur jag kan åtgärda detta i efterhand men jag har inte hittat nånting vettigt.
Jag tänker mig en lösning som går ut på att pressa upp väggen med hjälp av 2 domkrafter och lägga dit en stålbalk för avväxling. Det går inte att stämpa pga vävspända tak så jag funderar om det är möjligt att lägga stålbalken direkt på domkrafterna och sedan pressa upp allting till önskad nivå och därefter måtta upp exakt längd på nya stolpar som då monteras i varsin ände på balken? Sedan tas domkrafterna bort.
Det låter i mina öron som en svår uppgift men är det genomförbart? Det kanske måste göras på ett helt annat sätt?
Jag har läst i diverse dimensioneringstabeller men jag fattar ingenting av det så jag behöver också hjälp med att räkna ut vilken storlek på balk det måste vara om den lösningen ska väljas. Öppningen är nu 2160 mm bred och höjden är 2220. Tar jag bort omfattningen så blir måtten c:a 50 mm större.
Tjockleken på den väggen är bara 80 mm vilket får mig att tänka på en IPE balk som enda möjliga val.
Räcker det med 90x90 limträstolpar för detta? Då skulle jag slippa bygga ut tjockleken på väggen så mycket.
I så fall blir den nya öppningsbredden omkring 2030 mm.
Huset är helt byggt i trä och är från 50-talet. Det finns en övervåning med sovrum och ovanför den finns vinden. Hela golvytan på övervåningen är 47 kvm. På taket ligger det tegelpannor. Jag gissar att lutningen på sadeltaket är omkring 35 grader. Huset står i Stockholms kommun.
Jag tar tacksamt emot den kunskap som jag vet finns på forumet för att lösa detta problem.

Synlig sänkning av golv ovanför nedrivet väggparti mot kök i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, och välkommen..
Den första frågan vid sådana här frågor.. Finns det några ritningar på huset?
En fråga är ju huruvida bärigheten finns på golvet för att klara belastningen av de nya pelarna och lasten..
Vad finns under?

Det ser ut att valvet är rakt. Hur kan det vara att bara taket har skunkti men inte valvet?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
GoForit. Tack för ditt svar. Jag hittade originalritningarna på huset. Ganska blekta och lite suddiga efter 70 år men jag hoppas det syns tillräckligt bra.
Det stod ju en vägg där förut så jag gissar att bärigheten borde duga. Med 2 nya stolpar och en balk så blir det väl såklart mer punktbelastning mot tidigare då hela väggen utom dörren vilade på bjälklaget.
Bild 1 visar bottenplanet. Jag har markerat den rivna väggen med grönt.
Bild 2 visar källaren. Där ser man den murade väggen rakt under den rivna.
Bild 3 visar sektion. Jag har markerat den rivna väggen med grönt. Där ser jag också att jag hade grovt fel beträffande taklutningen. Den är angiven till 22 grader.
Räcker dessa ritningar eller vill du se något annat också?
Bottenplansritning av hus med en grönmarkering där en vägg har rivits.
Skapa konto

Suddig och blekt bild av en originalritning över ett husets bottenplan, med en markerad vägg i grönt.
Skapa konto

Blekt sektionsritning av hus med markerad rivna vägg i grönt och taklutning angiven till 22 grader.
Skapa konto

T Thomas_Blekinge skrev:
Det ser ut att valvet är rakt. Hur kan det vara att bara taket har skunkti men inte valvet?
Thomas. Foderlisten ovanför omfattningen sitter nästan helt rakt. Den buktar nedåt bara några mm. Det verkar som att väggen har rört sig bakom den listen. Omfattningsvirket kan jag se har blivit mer pressat nedåt. Vi har hunnit måla om foder och omfattning ett par gånger genom åren så den sprickbildning som har blivit där emellan syns inte.

Du har en last över öppningen på storleksordningen 10 kN/m, om jag läst rätt på ritningen. På grund av öppningens begränsade bredd skulle du kunna klara det med en limträbalk på 90x225 mm, om du kan få den på plats. I det här läget tycker jag att limträ av flera skäl är bättre än stål. Du har plats på höjden (det nuvarande materialet ovan öppningen gör ingen nytta), du slipper alla andra problem med stål i en bostad, och det blir billigare.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Tack justus.
Nu börjar vi komma nånstans. Tyvärr har jag i nuläget ingen bygghöjd uppåt därför att det finns eldragningar ovanför omfattningen på insidan i köket. På något sätt går det säkert att dra om det om det blir aktuellt.
Jag håller med dig om att limträ är att föredra men bygghöjden tillåter inte det just nu men det bästa kanske är att riva hela vägen upp till taket med omdragning av el.
Det kan ju också vara så att den del av väggen som är kvar inte håller för att pressa upp bjälklaget 20 mm utan måste rivas för att få dit en rejäl balk.
Snälla forum, jag behöver fler konkreta svar.

T Tummen.M.I.H. skrev:
men det bästa kanske är att riva hela vägen upp till taket med omdragning av el.
Ja.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gällande bygghöjden - är det någon kris om öppningen blir typ 100 mm smalare ovan?

Det är ju inte med 100,0% säkerhet att du alltid kan förutse att en lösning typ detta kommer att fungera att genomföra, utan får vara beredd på andra vägar för att nå fram till lösningen.

T Tummen.M.I.H. skrev:
Thomas. Foderlisten ovanför omfattningen sitter nästan helt rakt. Den buktar nedåt bara några mm. Det verkar som att väggen har rört sig bakom den listen. Omfattningsvirket kan jag se har blivit mer pressat nedåt. Vi har hunnit måla om foder och omfattning ett par gånger genom åren så den sprickbildning som har blivit där emellan syns inte.
Eller har taket sjunkit innan någon spikade på listen?

Jag hade ett liknande problem när jag rev väggen mellan kök och matplats. Jag vet fortfarande inte om väggen var bärande eller ej, i alla fall rörde den sig neråt när vi häll på och sågade. Vi kilade upp den snabbt med en innerdörr som fanns till hands. Hyrde stämp som sattes på ena sidan öppningen. Jackade ut lite däruppe på varje resterande väggdel och fällde in en 6 eller 7 tum balk (inte limträ). Spännvidden är kanske 3-3.5 m, Håller än idag.

Hur tjock är väggen? Går det att få plats med el och 90mm balk?

När du ändå håller på är det väl bäst att göra det rätt. Öppna över dörren och lägg i en balk. Dra om elen om du behöver. Du behöver ju även upplag för balken, så du lär behöva öppna lite av väggen på sidorna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.