Trähus byggt 1893. Utgår ifrån att det är timmerstomme. Liggande panel.

Har upptäckt "utbuktningar" på ett par ställen på panelen. På ena kortsidan. Det ena stället långt ner, ca en meter ovan mark. I höjd med där jordvärmerör går in i huset. Det andra stället ca 1,5 meter högre upp. På ett ungefär. Ungefär i höjd med mitten på fönstret.

På övervåningen finns ett badrum, det liggande fönstret, där det tidigare varit en vattenskada vid golvbrunn. Badrummet renoverades och i samband med det fann man vattenskador även i vägg, uppe i badrummet.

Vad kan utbuktningarna vara? Fantiserar om att man vid återställande av badrummet eventuellt kan ha missat skador längre ner i väggen. Tänker att vatten från badrummet kanske kan ha runnit ner i väggen, hamnat på något ställe dit det runnit, beroende på lutning på stockar i väggen osv. Alltså inte med automatik hamnat på logiskt ställe rakt under badrummet.

Är nu orolig att bärande delar i väggen sjunkit ihop (vattenskadat virke, mögel etc) och därmed skapat utbuktningarna. Eller kan det vara gamla sättningar? Som syns på bilderna ser det ut som att panelen "lappats" på vissa ställen tidigare. Tänker att det kanske suttits andra fönster/dörrar eller nåt liknande här. Eller att man lappat panelen av annan orsak..

Vad göra? Skulle man kunna lossa på panelen på aktuella ställen och undersöka innanför? Eller, hur gå tillväga? Känns inte bara som att jag kan låta detta vara utan bör undersöka det hela. Vilken typ av expertis ska jag leta efter? Tips någon?

Värt att notera är även att det finns en hel del färgsläpp i anslutning till utbuktningarna. Kanske är detta tecken på att det målats på fuktigt virke, eftersom färgen spricker.

Tacksam för goda råd!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du inte har timmerstomme kan denna förklaring fungera.
Sådanahär utbuktningar är vanliga på äldre hus av typen "spånlåda" dvs när man använt sågspån som isolering. Väggen kan vara uppbyggd: panel/vindpapp/spån/papp/innervägg.
När panelen blir gammal och gisten och fukt tränger in, expanderar sågspånet och om spånet torkar så fylls det på nytt uppifrån och bibehåller trycket. Mer vatten/fukt ger att utbuktningen växer. så håller det på.

/Johan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.