1 878 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Alternativ till lecabalk
Ska byta ett fönster på ett hus i sån där porös blåbetongsten. Fönstret är 150 cm brett och ovanför fönstret är ett skift med sten innan träfasad tar vid. Stenen ovanför fönstret är vanliga block och alltså ingen balk och har bara vilat på fönstret så det har ju såklart blivit massa sprickor där fogarna är. Hållfastheten är nog inget problem då det är en rejäl träbjälke ovanför och fönstret har tre mittposter.
Men jag vill ju inte göra om samma sak igen och få sprickor.
Dock är problemet att den balk jag skulle behöva får vara max 17 cm hög, gärna ett par centimeter lägre. De balkar jag sett har varit 19 cm höga och 15 cm breda.
Ett alternativ är ju att ta sådan balk och rotera ett kvarts varv? Jag antar att hållfastheten är beräknad när den är ståendes men jag behöver ju nog inte så mycket hållfasthet tänker jag. Vill bara slippa sprickor i fasaden.
Eller har någon någon annan idé på vad man kan göra? Slutresultatet ska bli puts så det får ju vara något jag kan putsa på.
Men jag vill ju inte göra om samma sak igen och få sprickor.
Dock är problemet att den balk jag skulle behöva får vara max 17 cm hög, gärna ett par centimeter lägre. De balkar jag sett har varit 19 cm höga och 15 cm breda.
Ett alternativ är ju att ta sådan balk och rotera ett kvarts varv? Jag antar att hållfastheten är beräknad när den är ståendes men jag behöver ju nog inte så mycket hållfasthet tänker jag. Vill bara slippa sprickor i fasaden.
Eller har någon någon annan idé på vad man kan göra? Slutresultatet ska bli puts så det får ju vara något jag kan putsa på.
Klicka här för att svara