Ska gjuta en bänkskiva av betong till uteköket, 150x80 cm, 45 mm tjock.

Bygger form av formplyfa och tänkte använda weber 702 expanderbetong fin.

Ordnar droppkant på bänken genom att trycka ner tunna lister runtom kanten i ytan på betongen, det som sen blir undersidan när man vänder upp bänken. När skivan är klar pillar jag ut listerna och jag får en droppkant för regnvatten för att undvika att regnet rinner ner på underredet som är putsad leca.

Så långt koll på läget. Ett par saker jag behöver reda ut bara:

Behöver man verkligen inte hänga upp armeringsnätet (inkl ett 8 mm järn runt hålet för diskhon) i nåt för att undvika att det sjunker till botten (Eller egentligen toppen på bänken då)? På nätet verkar de flesta bara lägga ner det efter att ha fyllt halva formen.

Fäster silikonet bra i formplyfans botten? Man vill ju silikona runt i kanten i botten för att få lite mjukare kant upptill på bänken. Läste nånstans att det kan släppa och åka in i betongen.

Räcker det att vibrera för att slippa bubblor genom att slå på formen försiktigt med hammare? På webers instruktion för expanderbetong rekommenderar de "endast lätt vibrering" iofs.

Jag skulle nog undvika silikon i hörnen. Det liksom fäster i betongen och är svår att få bort. Se bild nedan där jag gjutit en blomlåda och silikonat hörnen i formen. Det är enklare att runda hörnen med sandpapper.

Ny-gjuten blomlåda i betong med synliga silikonrester vid hörnen, placerad på kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hmm, irriterande med silikonet. Lät du det torka innan? Man tycker ju att torkad och inoljad borde det inte ställa till med nåt, men uppenbarligen är det inte så säkert. Sandpappra betongkanten - låter knepigt, men visst, skarpaste kanten rundar man väl av iallafall.

Japp, det var tort och oljat. Det låter lätt att gjuta en platta/form men det är svårt att få till det i praktiken. En bänkskiva vill man ju ska vara perfekt. Gör en provform och öva några gånger innan du kör skarpt. Rätt vattenmängd och vibrering är ett måste för att det ska bli bra (vilket du kan se att min kruka inte blev).

Kommer iofs att använda expanderbetong, ska ju underlätta en del tydligen, och kräver ingen vibb, utom lite slag mot formen runtom bara.

• Gilla
FVik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.