Jag har tänkt att fästa limträstolpar, 115x115, till en carport med plintjärn ingjutna i betongplatta. Är det rätt att ha ~30mm luft mellan betongplatta och stolpe? Dvs att stolparna hänger i plintjärnen. Då kan det torka ur ordentligt och man kommer till och med åt att bättra på färgen. Stolparna ska målas (grundolja, grundfärg, täckfärg oljeakryl. Extra noggrant i ändträt.
Eller är det bättre ur hållfasthetssynpunkt att ha stolpen vilandes på plattan? Känns som det kommer ligga fukt mot ändträt då.. En distans av nått slag kanske? Stor fyrkantsbricka, galvad? Nån plastdistans?
Tack på förhand!
Eller är det bättre ur hållfasthetssynpunkt att ha stolpen vilandes på plattan? Känns som det kommer ligga fukt mot ändträt då.. En distans av nått slag kanske? Stor fyrkantsbricka, galvad? Nån plastdistans?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
I min carport (numera garage) som är 30 år så står stolparna i plintjärn ca 1cm ovanför asfalten och de har inga märkbara fuktskador och enligt grannen som är snickare så är det inga bekymmer med hållfastheten heller (det är en obruten limträbalk som ligger ovanpå alla stolparna så vikten fördelas jämnt).
Stolparna har inte varit utsatta för annan fukt än markfukten. Jag hade inte ställt direkt på betongen (ens med tjärpapp) om jag inte varit helt säker på att jag kan hålla undan fukten i alla lägen.
Stolparna har inte varit utsatta för annan fukt än markfukten. Jag hade inte ställt direkt på betongen (ens med tjärpapp) om jag inte varit helt säker på att jag kan hålla undan fukten i alla lägen.
Tack för snabbt svar! Det låter betryggande. Alltså på detta sätt fast 10mm mellanrum:pacman42 skrev:
I min carport (numera garage) som är 30 år så står stolparna i plintjärn ca 1cm ovanför asfalten och de har inga märkbara fuktskador och enligt grannen som är snickare så är det inga bekymmer med hållfastheten heller (det är en obruten limträbalk som ligger ovanpå alla stolparna så vikten fördelas jämnt).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och stolparna är fästa med genomgående bult? M10? Bör jag ha låsmutter?
EDIT: Ska sägas att det är en 4,3m stor öppning i min carport på långsidan så en av stolparna kommer ha en ganska stor last.
Det ser bra ut. Det finns ju inget som hindrar att du lägger in en plastklots i tomrummet under om du vill ha extra hållbarhet. Jag skulle nog göra det för att undvika att virket sviktar i skruvhålen. Jag hade satt dubbla bultar. Låsmutter är overkill, bulten kommer inte att röra på sig. Upptäckte när jag rev delar av min carport vid ombyggnation att man inte ens satt dit någon mutter alls. Den låg där den alltid legat ändå...
Rörande spannet så är det viktigaste att du dimensionerar för det i övrigt. Infästningen av stolpen skall vara det minsta av problem om bara betongen är ordentligt gjuten.
Rörande spannet så är det viktigaste att du dimensionerar för det i övrigt. Infästningen av stolpen skall vara det minsta av problem om bara betongen är ordentligt gjuten.
Tack! Dubbla bultar absolut. Ang. plastbiten så tänker jag i mitt huvud att jag vill ha något som ser ut som en hockeypuck ungefär, fast gjort för ändamålet. Frågan är om plast håller år ut o in eller om det är nån sorts rostskyddad stålbit som gäller?pacman42 skrev:
Det ser bra ut. Det finns ju inget som hindrar att du lägger in en plastklots i tomrummet under om du vill ha extra hållbarhet. Jag skulle nog göra det för att undvika att virket sviktar i skruvhålen. Jag hade satt dubbla bultar. Låsmutter är overkill, bulten kommer inte att röra på sig. Upptäckte när jag rev delar av min carport vid ombyggnation att man inte ens satt dit någon mutter alls. Den låg där den alltid legat ändå...
EDIT: Hittade denna på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovriga-skruvar-och-tillbehor/Mellanlagg-2000032409/
En sån vill jag ha men jag behöver inte 220st, fyra räcker. Jag letar vidare..
Spannet bör vara väl dimensionerat. Jag har haft god hjälp av en annan forummedlem (justus) och leverantör av balken har även räknat på det.
Jag tänkte sköra en specialare med plintjärnen och kapa dem till rätt längd, borra hål och sen trä dem på kantbalkens armeringsjärn:
Logga in
Skapa konto
Inget järn närmare ytterkant betong än 40mm. Järnet kommer sitta nere i betongen ca 180mm och ovanför platta ca 220mm.
Bifogar bild på hela kalaset så får du en helhetsbild:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden