927 läst ·
9 svar
927 läst
9 svar
Fylla på under billyft
Hej har en billyft (nedfälld saxlyft) där urtagen är lite djupa. Skulle behöva fylla på ca 70 mm, vad föreslår ni?
Finbetong? Fiberbetong? Anläggningsbetong?
Det är ganska tjockt och välarmerat redan så det är mest för att inte tappa lyfthöjd.
Men gissar att ett armeringsnät är rimligt att kasta på när man ändå gjuter på?
Finbetong? Fiberbetong? Anläggningsbetong?
Det är ganska tjockt och välarmerat redan så det är mest för att inte tappa lyfthöjd.
Men gissar att ett armeringsnät är rimligt att kasta på när man ändå gjuter på?
Palla upp den till rätt höjd och undergjut med med exanderbetong.
Annars kan du gjuta med grovbetong. Armering behövs inte eftersom det endast skall ta draglaster och du endast får tryck då du har en gjuten platta under
Annars kan du gjuta med grovbetong. Armering behövs inte eftersom det endast skall ta draglaster och du endast får tryck då du har en gjuten platta under
Bra ide! Den metoden har jag sett andra använda, känner mig inte helt komfortabel men why not.. får fundera lite!Matti_75 skrev:
Jag har tänkt lite i dessa banor och detta borde funka bra men känner mig ändå inte helt bekväm att göra så, det känns (kanske overkill) mer gediget att gjuta upp rejält under.RoTe skrev:
Det jag tänkte var att sätta "spacers", typ runda stålpuckar i lämplig höjd under infästningspunkterna (4 st per plattform eller nåt sånt) men då tänkte jag att det kanske ska vara stöd under hela (saxlyft där en arm är ledad och en glider). Det löser din metod men fortfarande inte helt bekväm här.
---
Jag tänker dock att egentligen kvittar det vilket bruk jag använder väl? Den ursprungliga gjutningen gjordes samtidigt som plattan gjöts så det är bra betong och det var bra gubbar som gjöt det. Så oavsett vilket så länge jag blandar det någorlunda by the book så bör det inte vara några problem!? (Vi tänker ändå C30+ med lågt vct och vibba det)
Armeringen var mest tänkt som sprickarmering, bärigheten ska vara 100% klar redan och som du är inne på @Matti_75 så blir det inte tal om några draglaster i denna kakan. Enbart höjdjustering.
Btw, när är grovbetong att föredra över finbetong? Känner inte riktigt att jag har koll på skillnaden mer än att jag vet att det skiljer hur tjockt man kan gjuta med respektive.Matti_75 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Klicka här för att svara