Har ett "problem" jag inte riktigt får koll på...

Måste fästa in vapenskåpet i "Stomme" av huset = regel i vägg eller golv....

Körde med regelsökare där jag tänkt ha det men får inga konsekventa resultat...olika resultat på olika höjder...

Rummet är dessutom avdelat (oklart hur / när / i vilket moment / vilken vägg som kommit först vart man utgått ifrån osv ) så svårt att få ut ett mått att hitta avstånd mellan reglar på....

Så vettefan hur jag ska göra för att hitta regeln...

Alternativet är att sätta den i golvet...men jag har ju ingen aning om hur golvet är under. Borde vara betongplatta under trägolvet, men hur långt ner ?

Hittade förvisso hålet där de tagit prover för att kolla fukt osv...men det är i rummet bredvid där golvet är lite högre....(f.d garage), se bild.
Urtaget i trägolv visar isolering och svart plast, troligen ångspärr, i en fuktkontrollöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska jag göra för att hitta rätt metod att fästa skåpet ?

/Jocce

K
Nej du måste inte fästa skåpet i stomme. Du kan göra det eller lägga in/på vikt så det kommer upp över 150kg.
Ett vanligt alternativ är att man gjuter en betongplatta och ställer skåpet på, och fäster skåpet i den.

Rekommenderar dock att fästa i väggen oavsett, för många av de mindre skåpet blir lite framtunga när dörren är öppen. Men då duger ofta bara fäste i ”vanlig” vägg, typ träskruv i osb eller gipsexpander, eftersom den kraft som behövs för mothåll då inte alls är särskilt stor.

Med en hyfsad magnet brukar jag hitta skruvar som gipsskivorna är skruvade med. De sitter ju oftast i reglarna.
Jag utgår nu ifrån att jag tolkar bilden som att det är ett hyfsat modernt hus och inte tex plankstomme.

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nej du måste inte fästa skåpet i stomme. Du kan göra det eller lägga in/på vikt så det kommer upp över 150kg.
Ett vanligt alternativ är att man gjuter en betongplatta och ställer skåpet på, och fäster skåpet i den.

Rekommenderar dock att fästa i väggen oavsett, för många av de mindre skåpet blir lite framtunga när dörren är öppen. Men då duger ofta bara fäste i ”vanlig” vägg, typ träskruv i osb eller gipsexpander, eftersom den kraft som behövs för mothåll då inte alls är särskilt stor.
Vill bulta fast det oavsett...

/Jocce

• Gilla
multix
  • Laddar…
K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vill bulta fast det oavsett...

/Jocce
Jo exakt det jag skrev också, att du vill sätta fast det så det inte faller över.. Men du måste fortfarande inte, som du ger uttryck för.

Om inget annat funkar skulle jag vara frestad att såga hål i väggen (gips?) och se vad som finns bakom, både för skåpet skull och rent generellt. och sedan antingen bara laga gluggen eller sätta in reglar om det behövs.

en möjlighet är att lossa golvlisten då brukar man kunna se skarvarna på gipsen

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Är det osb+ gips brukar jag bara knacka med en hammare längsmed väggen och lyssna efter när ljudet blir "stummare". Men är det en lite finare vägg som man är rädd om så brukar det gå utmärkt att ta ner golv/taklist och titta efter skarvar

Släck i rummet å ta en ficklampa å lägg den mot väggen så du får släpljus då brukar man kunna se skivskarvar och även vissa skruvar som är skruvade mitt i skivan.

• Gilla
multix
  • Laddar…
I called Polisen and they said the safe needs to be attached so it can't be easily moved, but there's no rule on how—just make sure it’s stable and secure.

K
A Awareonwi skrev:
I called Polisen and they said the safe needs to be attached so it can't be easily moved, but there's no rule on how—just make sure it’s stable and secure.
Nej åter igen så måste det inte. Beror helt på vilket skåp! Väger skåpet över 150kg behövs det inte. Väger det mindre kan man fästa i vägg, i golv eller göra skåpet tyngre genom att öka dess vikt.

A Awareonwi skrev:
Årets trådlyft ? ;)

Problemet är, precis som med nyckeln för skåpet, är att den inte ska vara åtkomlig för tjuvarna. Du kan gömma den hur väl du vill, men hittar dom den har den inte varit tillräckligt gömd.
Precis som skåpet, har dom flyttat skåpet ligger licenserna dåligt till...men det vet man inte förens i efterhand.

Gällande nyckel valde jag kodlås och med skåpet blev det en kombo av att vikta ner det och bulta fast det...

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Årets trådlyft ? ;)

Problemet är, precis som med nyckeln för skåpet, är att den inte ska vara åtkomlig för tjuvarna. Du kan gömma den hur väl du vill, men hittar dom den har den inte varit tillräckligt gömd.
Precis som skåpet, har dom flyttat skåpet ligger licenserna dåligt till...men det vet man inte förens i efterhand.

Gällande nyckel valde jag kodlås och med skåpet blev det en kombo av att vikta ner det och bulta fast det...

/Jocce
Jag har 154kg skåp med kodlås. Perfekt med lite större skåp om man har plats till det.

I had the same issue when I moved into a house with lightweight walls. I ended up using chem anchors into the concrete floor instead. If you're still trying to figure out the best option, you can check out https://www.libertysafe.com/collections/home-safes —they've got some good info and options that might save you some time and guesswork.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.