Hej!

För ett par dagar sedan så gjöt jag en platta om ca 2kvm till ett pumphus för att inhysa utrustning samt pump till en djupt borrad brunn. På plattan finns en golvbrunn som leder bort ca 2 meter till en stenkista då ev. läckage och spill kan förekomma. Problemet är att jag inte gjorde ett fall mot golvbrunnen och nu undrar jag om man kanske istället kan gjuta en klack på alla kanter för att förhindra att framtida stående vatten inte ska flöda in i träkonstruktionen? möjligtvis också flytspackla ett fall till golvbrunenn i framtiden?

Plattans nuvarande konstruktion:

Teckning av tvärsnitt i en betongkonstruktion på 150 mm med två lager; ett översta lager av betong och ett mönstrat underlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur jag tänkte att jag skulle lösa problemet:

Ritning av betongplatta med dimensioner 95mm x 25mm x 175mm och zigzag-mönster, troligen för pumphus och golvbrunnsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur skulle man lösa detta på bästa sätt så betongen exempelvis fäster mot den redan gjutna delen och inte spricker loss? och den yttre "väggen" på gjutningen skulle isåfall bara vara till synes skull så man inte ser cellplasten.

Räknar med att inte belasta plattan med mer än ca 400kg
Kan tilläggas att detta primärt bara kommer bli sommarvatten så är inte orolig för köldbryggor via betongen.

Kanske mura en kant med smala lecablock?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingen dum idé faktiskt. Ska ju faktiskt vara så enkelt som möjligt!

useless useless skrev:
Breda isolerade lecablock eller Ytong är nog bättre, leca leder kyla rätt bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.