Behöver kapa ett par plintar på tomten som gjutits i eternitkanal. Svårt att gräva upp hela plinten tyvärr.
Någon som har tips på hur jag gör det på bästa sätt?
Funderar på att fukta eterniten, sätta genomskinlig plastpåse över plinten, göra ett litet hål i plasten och sedan borra ett antal hål och fylla med snigeldynamit?

Plocka upp den i stället. Då slipper du att fundera på det. Det kan gå att lyfta rakt upp med domkrafter.

• Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Plocka upp den i stället. Då slipper du att fundera på det. Det kan gå att lyfta rakt upp med domkrafter.
Hade hoppats slippa gräva upp plintarna då de är 80 cm djupa med en stor betongklump i botten men det är nog bara att göra

Stor vinkelslip med diamantskiva alternativt en stenskiva så är det klart på några minuter. Det ingjutna järnet kapar du naturligtvis med en stålskiva.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Stor vinkelslip med diamantskiva alternativt en stenskiva så är det klart på några minuter. Det ingjutna järnet kapar du naturligtvis med en stålskiva.
Plinten är gjuten i en eternitkanal så är lite nojjig med tanke på asbetsen

P perka99 skrev:
lyft bort plinten om du är orolig för att kapa eterniten

Går det att krossa eterniten med en hammare så den lossar från betongen?

Då skulle man ju blöta den först och sedan täcka med plast.

• Gilla
perka99
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Jag läste det. Men den är för det första utomhus och för det andra kapar du inte eternit som yrke och år ut och år in. Och för det tredje är du gissningsvis inte heller storrökare. Vilket i detta fall inte spelar så stor roll.
Så eterniten är inte ett problem över huvud taget. Därför gav jag praktiska råd på att i ett nafs kapa plinten. För det var ju det du ville ha gjort.

• Gilla
perka99 och 1 till
  • Laddar…
Jag grävde till slut runtom plinten, välte den och fyllde igen

• Gilla
schmakita
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.