Alfredo Alfredo skrev:
Största nackdelen med skum som jag ser det är att även om allt blir perfekt idag går det inte att justera om behov dyker upp imorgon.
Exakt detta som gör att jag aldrig skulle använda fogskum för att sätta fönster/dörrar. Vanliga lösningarna typ Adjufix karmhylsor är ju extremt lättarbetade även vid justering i efterhand. Drevning via glasull, superenkelt.
__
PS. Har endast erfarenhet av hur det är att sätta fönster och dörrar i en regelstomme av trä.

Redigerat:
  • Gilla
Friteradräka och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Största nackdelen med skum som jag ser det är att även om allt blir perfekt idag går det inte att justera om behov dyker upp imorgon.
nya skum är lite flexibla typ 20%. Det går att justera 1-2 varv på skruven. I annat fall tar man sticksågen och skär ett eller flera snitt i fogskumet beroende på hur mycket man vill justera.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja vi får väl se hur det ser ut om några år.

Jag brukar skumma i murade källarväggar. Tänk på att maskera fönsterkarmen och väggen så går överskottet lätt att ta bort. Jag skummar först en mindre sträng runtom och när den har expanderat färdigt så fyller jag på resten.
Hur enkelt och bra som helst.

Friteradräka Friteradräka skrev:
Läst lite olika och förstår att folk tycker olika. Såklart vore det bäst att skruva med karmskruv, men vore fint att höra från någon som faktiskt fäst en dörr och fönster med bara fogskum utan att skruva.
Vad finns det för nackdelar med att använda fogskum för att fästa altandörr och fönster? Hur sitter era fönster/dörrar idag?
Anledning till att jag frågar är att det nästan inte går att borra fast utan att teglet spricker.
Well, I've been installing windows and doors and patio doors etc with foam for 15 years. Loctite foam is the best for me. Sometimes a screw may be needed in front of the frame or wherever just to hold until the foam sets. Make sure to allow the window to relax in the hole. Don't force or tweak to the structure to the point you inhibit proper function. Doors are a little more involved. You need to shim the pre hung door gap to the frame. And shim the frame to the opening to be square n plumb. Then foam it. Let it set. Pull or cut the shims. And it's good. My opinion is screws tend to warp and distort. Shims tend to crush and not stay as intended when screwed. Foam is just so much more simple. And plus it's insulated, and glued 99%. Screws don't give you that. It's faster, stronger and better to use foam. If you don't believe then foam your door shut and then tomorrow try and get out. Lol.

F fribygg skrev:
När skummet tryckt in karmen så fönstret blir svårt att öppna eller ej går att öppna.
Use the right closed foam minimum expansion. Then you won't have that problem. Pay attention to the install

Anonymiserad 405730 skrev:
Du behöver vara någa med att dörren står exakt innan du skummar samt lägga distanser emellan karmen och dörrbladet så att inte skummet trycker in karmen mot dörrbladet..
Det brukar hålla med skum men köp inte typ Biltemas eller annan billig skräp uta köp kvalitets märken på fogskummet..
Quality foam low expansion. Don't fill everything the first time if you're just a beginner. Put enough to set the door. Make sure all is good. Add a screw to tweak. Then total foam. Set. Then remove screw. Shim the door/frame gap. Then that won't move and bind later when foam sets. Foam is always better in my opinion

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.