Hej, vi har ett hus byggt -62 där grundmuren(krypgrund med avfuktare) är putsat med sk. Spritputs. Ser hyggligt ut men har släppt på några ställen samt att marknivån är något lägre nu på några ställen sen vi dränerade och där saknas puts helt. Grunden är murad med hålcementblock. Nu till frågan, kan jag slätputsa direkt på den gammal putsen eftersom den dels tycks sitta bra, dels är såpass grov att slätputsen bör fästa ordentligt? Eller åker jag på att antingen bila ner den gamla putsen helt eller lägga murnät utanpå den befintliga? Man har målat utanpå spritputsen, dock vet jag inte vad det kan vara för typ av färg. Kan jag bara målartvätta och kasta på c-puts? Vanlig eller kc puts?
Har snart varvat internet för svar utan att hitta😅