Z
ZipLock: [citat] Jo, potentiella problem med golvkonstruktionen är jag medveten om. Tänkte specifikt på hur väggarna är uppbyggda.
2 svar · 1,1k läst
P
Anonymiserad 172252: [citat] Tack Justus! Det låter som att vi inte är helt fel ute, då :) Vi har gjort en skalenlig skiss men har varit osäkra på hållbarheten och hur proportionerna kommer att upplevas i praktiken (speciellt med tanke på att staketet är så pass högt totalt sett. Det var bra att få lite extern input! Tack!
2 svar · 3,5k läst
H
henrikpalm: [citat] Tyvärr finns det nog inte plats till det här så som jag ser det just nu, men ska deffentivt kolla på hur det blir när jag väl river panelensom sitter där. Dock kvarstår frågan hur det ska lösas på sidan mot garaget.
7 svar · 5,0k läst
·
M
Mattias_Eson: Ett takåsfäste fungerar inte eller? Alternativt sätta förstärkningsvinklar under nockbalk in i stolpen?
1 svar · 1,6k läst
R
Razzx: [citat] Jag hittade en i Skåne som plockat ner en vägg och som stenen inte räckte för deras utbyggnad, de 1000 stenarna jag köpte där hjälpte mig en bit till men inte hela vägen! Vi fick ta hörntegel o renskära och använda på baksidan av huset (översta 9 laven), visst fogen sprang iväg lite men vad gör man och då har vi 4 fönster dessutom! Var runt om i Skåne på
10 svar · 3,8k läst
·
lärjungen
lärjungen: Håller med föregående talare. Ett annat alternativ ifall ni inte vill ha bokhyllor: Regla upp två väggar med 45x70-reglar, en som livar med timmer/murstock mot ena rummet och en som livar med timmer/murstock mot andra rummet. Kanske lite isolering för ljuddämpning. Men mer tidskrävande än föregående talares lösning.
2 svar · 2,6k läst
·
S
seniorkonsult: Funderar på om 200 mm element av lättklinkerbetong klarar billast inkl smärre vibrationer. Fri längd 3800 mm. Får inga svar av tillverkaren. Kanske någon i forumet har nån idé.
0 svar · 660 läst
F
frankeman90: Tack för svar! Tror jag höjer taket med 30 cm (till bild på uppskruvad bräda). Det ger utrymme för att dra upp både takpapp och plåt under utsprånget på övre panel. [bild] [bild] [bild]
4 svar · 3,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det låter som om du har standardlösningen från förr med att rökgången går nära golvet med en asklucka under spisen (i vedfacket). Behåll den lösningen för den är lättsotad. Inmurningsstosen ser ut så här (köp rätt dimension, det finns flera olika): [bild]
3 svar · 2,5k läst
·
P
petererlandsson1194: [citat] Fast det beror väl på underlaget? Kexig betong från 30-tal funkar det ju lite si å så med... eller betonghålsten som man gjutit själv på plats... brukar ju innehålla "sand med en spottloska och spår av cement" så ev infästningar bör vara rejält expanderande eller kemiska.
11 svar · 4,1k läst
J
justusandersson: Det är en lite knepig ritning som nog tyvärr inte kan läggas till grund för den här typen av frågor. En originalritning hade varit mycket bättre. Mycket talar för att den inte är bärande, men för att säga det med säkerhet behövs en armeringsritning. Byggåret, 1939, påverkar bedömningen. Det var mycket populärt att ge källarna någon form av skyddsrumsstandard. Eftersom du bor i
3 svar · 1,6k läst
·
Peter2400
Peter2400: Ser jobbigt ut att fixa, jag hade nog klätt in sockeln i tryckt virke.
1 svar · 1,4k läst
·
Hillpinch
Hillpinch: Jag tänkte också den tanken att behålla den. Det är ett badrum så blir lite speciallösning då. Annars får det bli ett tak där.
2 svar · 936 läst
·
P
psjolin: Nu blir det många olika bud, så här kommer min lösning ! Tak Glesa upp taket med 28x70. Nu har du plats att dra om lite el till nya dosor (ifrån de gamla du har i taket.) Skippa plasten. I glespanelen fäster du sedan takpanelen. CC60 räcker gott och väl till takpanel. Köper du färdigmålat och torkat så rör det sig minimalt ! Vägg Om du vill passa på att tilläggsisolera eller
6 svar · 2,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Det hade nog sett proffsigare ut att ha gångjärnet "inne i väggen", i springan mellan dörren och väggen. Bara runda delen av gångjärnet som sticker ut i rummet. Spackla igen hålen och måla hela ytan Frågan är om du verkligen hinner göra innan fotografering. Låt bli att ta bild där och fixa det före visningen istället
1 svar · 699 läst
·
Gochg
Gochg: Vanligt putsbruk fx. Finja. Kalkmortel med lite tillslag av cement. Är ok til hus bygget på 70talet.
1 svar · 806 läst
L
LiteSkruvad: Aha, då är förstår jag. Ett scenario jag har är ca 3,50 m mellan stolparna samt att sätta snedsträvor mellan stolpe och 45x170-stommen. Frågan är mycket vikt en sådan lösning skulle orka med utan att svikta/bli instabil.
15 svar · 15,8k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Källarmuren är med stor sannolikhet avväxlad över varje källarfönster. Antingen genom att betongbjälklaget som vilar på muren är utformat som en kantbalk över öppningen eller att det finns en betongbalk som första skift över fönstret. Utöver det finns det troligen extra längsgående armring inlagd. Det går inte att bredda fönsteröppningen
1 svar · 2,7k läst
·
J
justusandersson: Väggen mellan rum 3 och 4 är inte bärande. Taklasterna tas upp av högbenen. Ovanför den aktuella väggen finns bara en hanbjälke till takstolen som främst är dragbelastad. Vertikalt bär den bara vindsbjälklagets egenvikt. Samtliga rum på övervåningen har snedtak. Den linje där snedtaket övergår till ett horisontellt tak borde varit streckad på ritningen. WC och allrum har
3 svar · 1,2k läst
·
R
robban2012: [citat] Håller med låter mer som din granne lider av "princess syndrome" Barn som är ute och leker 21 en helg är helt normalt i ett villaområde. Han måste ju förstått att ni hade någon typ av kalas/fest när det var andra barn än era egna i trädgården och säker flera bilar som är parkerade på gatan utanför. Att då komma över till er och be er ta in barnen är verkligen att vara
73 svar · 25,3k läst
F
Fitimk: Hej jag bor på ett Mocafjärds element hus som är byggt 1972 ,idag har vi självdrag ventilation så jag funderar på att sätta några frisklufts ventiler i vardagsrummet och sovrummet. Huset är byggt i sektioner (element) är det någonting jag bör tänka när jag borrar så jag inte träffar någon träbalk som håller ihop sektioner ,någon som kan om detta snälla hjälp mig! Har ni
0 svar · 537 läst
Rabbithole
Rabbithole: Har kommunen bekräftat att ni inte behöver bygglov? Ha koll på det så ni inte råkar på en svartbyggesutredning
24 svar · 18,7k läst
·
Thyro89
Thyro89: Skägget går att skrapa bort i efterhand, dock kan man tycka att det är prydligare att göra det när man ändå murar det. Då allt ändå ska putsas sen, så fyller putsen upp de flesta hålrummen.
4 svar · 4,5k läst
·
J
justusandersson: Ett sät att lösa problemet är att montera 45x70 mm reglar tvärs och mellan takstolarna så att de får samma underkant som takstolarna. c/c avtåndet mellan dess reglar beror på vilket material du tänker ha som undertak. Tunn panel (16-17 mm) kräver 600 mm. Tjockare panel (22-23 mm) bör klara1200 mm.
6 svar · 2,9k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Vad är det för material i marken som muren står på nu? Vet du hur långt ned har du till berg?
7 svar · 3,6k läst
windestal
windestal: [citat] Går du och @pinoeym kanske på samma vuxenutbildning? Ni kanske kan hjälpa varandra istället för att be andra göra era uppgifter åt er? Från tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/fragor-av-skoluppgiftskaraktaer.337670/ [citat]
5 svar · 6,5k läst
J
justusandersson: Plattväggar betyder att de är gjorda av lättbetongelement. De är inte bärande vilket framgår av armeringsritningen längst ner till vänster.
1 svar · 2,0k läst
·
M
mickeforsberg: [citat] Märkte du någon skillnad?
23 svar · 7,9k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Du får ge oss lite mer fakta kring garaget. Mått, balkens tänkta placering mm. Ritningar är bäst. Tala gärna om var i landet garaget ligger.
1 svar · 807 läst
S
Stuff: [citat] Pass på den frågan. Men ja, beslagen är ju ursprungligen gjorda för att fixera takåsar som står uppe på hammarbandet och alltså har stöd underifrån så om det håller vågar jag inte svara på, men formen var rätt. Iom att du hade varierande dimensioner på golvåsarna så hade ju beslag som består av två separata halvor som sätts på var sin sida varit smidigt
6 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.