Hej! :)

Ny på sidan och och har efter mycket Googlande utan att bli något klokare, bestämt mig för att ställa mina frågor direkt här i forumet!
Ska måla om samt reparera grunden till altanen. Den verkar vara uppbyggd av någon slags lättbetongblock.
Gissar på att den nuvarande färgen som sitter på är någon slags plastfärg då den lossnar i mjuka flagor (osäker dock).
På vissa håll har fogarna vittrat sönder, på vissa block har betongen vittrat sönder några millimeter (pga fukt bakom målarfärgen). På vissa håll lossnar färgen lätt och man kommer ända in till betongen, och på exempelvis trappen ( se bild) sitter färgen hårdare.
Nederkanten på blocken på trappen har dessutom släppt helt och skulle behöva "byggas upp" på något vis.
Dessutom är stommen till altantaket gjuten i betongen består av någon slags metall som börjat att rosta, med påföljande frostsprängning i betongen ( den vita spaljé liknande konstruktionen).
Blir inte klok på alla dessa metoder som finns för att reparera och måla just betongsocklar.
Funkar det med husfix för att laga trasiga fogar och ytan på blocken? Eller ska det vara murbruk?
Måste all färg bort innan man kan måla, och hur gör man det på enklast sätt, blästra, slipa, stålborste?
Vad ska man använda för färg för att måla osv, osv..

Är van att hemmafixa med målning och snickeri, men det här är något helt nytt!
Så vad säger er expertis?
Snälla hjälp! :rofl:

• Sliten trappgrund av lättbetongblock med flagnande färg, vittrade fogar och synlig rostskadad metallstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altantrapp med släppt och flagande grönmålad yta, vittrade fogar och skador från rost och fukt.
    Skapa konto
  • Sliten trapp i lättbetong med flagnande grön färg och skadad grund vid stegkanten.
    Skapa konto
Ser jobbigt ut att fixa, jag hade nog klätt in sockeln i tryckt virke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.