18 629 läst ·
24 svar
19k läst
24 svar
Gjuta sula med 5cm S80 cellplast i botten?
Finns väl ingen anledning att ha isolering under sulan till en krypgrund? Är ju en annan sak med en kantbalk på en helgjuten platta.
Sen blir ju själva gjutningen för tunn om den formen ska användas. Behöver ju upp i en 20 cm betong ungefär.
Gör om gör rätt.
Eventuell isolering ska isåfall ligga på utsidan för att skydda mot tjäle.
Sen blir ju själva gjutningen för tunn om den formen ska användas. Behöver ju upp i en 20 cm betong ungefär.
Gör om gör rätt.
Eventuell isolering ska isåfall ligga på utsidan för att skydda mot tjäle.
Sent svar här.
Men efter att jag påtalat problemet med att använda cellplasten i botten tog firman bort cellplasten och plasten och slog på en 45:a till så att sulan blev 24cm (195 + 45) hög och armerad i två lager.
Så nu är det gjutet och murat, jag har skapat en ny tråd för det:
https://www.byggahus.se/forum/threads/efterfoga-leca-murning.342628/
Men efter att jag påtalat problemet med att använda cellplasten i botten tog firman bort cellplasten och plasten och slog på en 45:a till så att sulan blev 24cm (195 + 45) hög och armerad i två lager.
Så nu är det gjutet och murat, jag har skapat en ny tråd för det:
https://www.byggahus.se/forum/threads/efterfoga-leca-murning.342628/
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Är det samma firma som gjöt sulan?
Tycker det är tveksamt om dom har någon kompetens på detta område över huvud taget.
Jag är ingen murare men hade sett till att det fins murbruk mellan stenarna och som konstaterats tidigare så var dom helt ute och cyklade vad gällde sulan.
Tycker det är tveksamt om dom har någon kompetens på detta område över huvud taget.
Jag är ingen murare men hade sett till att det fins murbruk mellan stenarna och som konstaterats tidigare så var dom helt ute och cyklade vad gällde sulan.
Vet inte om du svarade på andra tråden här. Kanske blev lite rörigt visste inte om jag skulle fortsätta här eller med en ny fråga (även om det hör ihop).
Ja det är samma firma som gjöt sulan, efter att de ändrade sulan tänkte jag att det löser sig (kanske lite naivt?
) så fort den var på plats.
Förtroendet för firman just nu är inte speciellt stort.
Ja det är samma firma som gjöt sulan, efter att de ändrade sulan tänkte jag att det löser sig (kanske lite naivt?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag kommenterade cellplasten att S100 inte ska var tillräckligt.B biasb skrev:Vet inte om du svarade på andra tråden här. Kanske blev lite rörigt visste inte om jag skulle fortsätta här eller med en ny fråga (även om det hör ihop).
Ja det är samma firma som gjöt sulan, efter att de ändrade sulan tänkte jag att det löser sig (kanske lite naivt?) så fort den var på plats.
Fins det inga ritningar på sulan eller huset som entreprenören ska förhålla sig till?
Nej. Det var en enkel utbyggnad med krypgrund som vi inte behövde bygglov för (utanför tätbebygt område) så vi överlät själva grundkonstruktionen åt byggfirman. Vi har ritat ritningar för bygglov (innan vi visste att vi inte behövde), men det är ju inga konstruktionsritningar.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jaja, då kanske det räcker men det känns lite osäkert då vi påtalande att dom tar bort cellplasten och dessutom gör sulan tjockare. Om man är säker på sin sak så argumenterar man väl för det?B biasb skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Har kommunen bekräftat att ni inte behöver bygglov? Ha koll på det så ni inte råkar på en svartbyggesutredning
Klicka här för att svara