Ska bygga en bod mot garagevägg och är osäker på taksnslutning bodens tak -> garagevägg.
Projektet: Bod 1,6 m hög, 4,5 m bred, 1,3 m djup. Kommer ha öppna spjälor som väggar. Inget fuktkänsligt förvaras där. (Sopsäckar, krukor etc). Den kommer ha sedumtak. Först råspont sedan underlagspapp och därefter kraftig takpapp som rotskydd.
Kommer fästa en regel på väggen i ”spikraden” - där det finns regel bakom - ungefär halvvägs upp på väggen. Där fästs reglar för tak med balkskor. Stolpar läggs också under reglarna mot vägg som extra stöd då sedumtak blir rätt tungt.
Fråga: behöver jag sätta ståndskiva i plåt mellan bodens tak och garageväggen? Det gör ju inget om det regnar in lite längs fasaden. Har läst en hel del om hur detta görs vid uterum genom att kapa panelen snett uppåt med ett spår och sticka in ståndskiva. Men då är man ju ute efter tätt uterum och mig spelar detta ingen roll. Eller ska jag sätta ståndskiva utanpå panelen för att skydda fasaden från sedumtaket och inte bry mig om de springor som uppstår?
Bifogar bild på panelen.
Projektet: Bod 1,6 m hög, 4,5 m bred, 1,3 m djup. Kommer ha öppna spjälor som väggar. Inget fuktkänsligt förvaras där. (Sopsäckar, krukor etc). Den kommer ha sedumtak. Först råspont sedan underlagspapp och därefter kraftig takpapp som rotskydd.
Kommer fästa en regel på väggen i ”spikraden” - där det finns regel bakom - ungefär halvvägs upp på väggen. Där fästs reglar för tak med balkskor. Stolpar läggs också under reglarna mot vägg som extra stöd då sedumtak blir rätt tungt.
Fråga: behöver jag sätta ståndskiva i plåt mellan bodens tak och garageväggen? Det gör ju inget om det regnar in lite längs fasaden. Har läst en hel del om hur detta görs vid uterum genom att kapa panelen snett uppåt med ett spår och sticka in ståndskiva. Men då är man ju ute efter tätt uterum och mig spelar detta ingen roll. Eller ska jag sätta ståndskiva utanpå panelen för att skydda fasaden från sedumtaket och inte bry mig om de springor som uppstår?
Bifogar bild på panelen.
Nu är jag inte insatt i sedumtak direkt... men jag skulle låta plåten sitta utanför lockpanelen så det blir lite luft emellan eftersom det ändå räknas som "utomhus" under enligt din beskrivning... däremot så kanske du en dag ångrar det och vill täta förrådet?
Det låter som ett mindre merjobb att göra det rätt nu och mer eller mindre omöjligt att göra bra med färdigt uppvuxet sedumtak?
Det låter som ett mindre merjobb att göra det rätt nu och mer eller mindre omöjligt att göra bra med färdigt uppvuxet sedumtak?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Du bör absolut som du är inne på ha en rejäl plåt för att skydda fasaden mot växligheten. Sen om du vill göra den tät eller nöjer dig med nästan tät kan bara du svara på. Är det nära en takfot lär det inte regna in något men då kanske också sedumet får problem med att få nog med vatten.
Tack för svar!
Tror jag höjer taket med 30 cm (till bild på uppskruvad bräda). Det ger utrymme för att dra upp både takpapp och plåt under utsprånget på övre panel.
Tror jag höjer taket med 30 cm (till bild på uppskruvad bräda). Det ger utrymme för att dra upp både takpapp och plåt under utsprånget på övre panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara

