Har grannen problem med ljudisolering?

17k läst  73 svar

1. garden_gnome
    Husägare Nivå 1
    Vi har grannar som bor i ett nybyggt hus som ligger ca 15 meter från vår tomtgräns. De flyttade in i höstas och nu kommer första varma perioden då man är ute mycket på tomten...

Redan den första riktigt varma helgen (påsken) kom pappan i huset över och sa att våra barn störde deras dotters sömn. Våra barn var då ute på tomten och lekte med sina kusiner då det var släktkalas och klockan var runt 21 när de kom över. Vi hade dörren öppen och givetvis översikt över våra barn och tyckte de höll en rimlig ljudnivå.

Vi är mycket förvånade att de blev störda eftersom deras dotters rum inte har fönster åt vårt håll (enbart en yttervägg). Hade vi själva stängt altandörren hade vi knappt hört barnen där ute.

Hela situationen har skapat en oro för att deras hus (som är byggt av en östeuropeisk firma på spekulation) helt enkelt inte är tillräckligt isolerat. Synd för grannarna i sådant fall men också ett bekymmer för oss eftersom vi inte vill behöva trippa på tå på vår egen tomt.

När vi byggde vårt hus för en tid sedan minns jag att det fanns krav på vilka ljudnivåer huset ska kunna stänga ute. Dessa är då mer angivna i olika ljudklasser. Finns det något mer "lättförståeligt" material med vardagliga exempel som kan få oss att förstå mer vart problemet ligger... dvs är det kanske vi som är för högljudda trots allt. Eller de som är för känsliga alternativt helt enkelt huset som inte håller måttet?

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Nivå 17
  3. D
    Medlem · Nivå 18
    Det beror nog på vilken ljudmiljö man vill ha när man ska sova. Vissa störs något oerhört an en klocka och tickar medan andra sover bättre om det låter lite. Mina barn somnade utmärkt om jag dammsög utanför dörren eller körde vinkelslipen i källaren. Det var svårare om det var helt tyst. I ett helt tyst rum kan antagligen höra att barn leker utanför, då är det kanske svårt att sova även om det är en volym som en vuxen knappt hör.

4. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Just ljud av lekande barn kan vara oerhört störande för ett barn som ska sova. Har själv haft ett barn som aldrig stördes av ljud förutom ljud av lekande barn och dansbandsmusik. Det var inte kul på sommarkvällar när grannarnas barn lekte i studsmattan 150 meter bort eller när pensionärs gänget tog en grogg på verandan i kvarteret brevid..

5. garden_gnome
    Husägare Nivå 1
    Tack för länken.

Tyvärr är det ju väldigt svårt med sunt förnuft, som sagt vill vi kunna vara på vår tomt och göra vad vi ser som normala men som grannen då inte såg som normalt.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Nivå 17
    Normalt är väl att aktiviteter och ljudnivåer går ner runt 21-tiden. Undantag finns vid midsommarafton eller kalas.

7. garden_gnome
    Husägare Nivå 1
    Samtidigt som lekande barn i ett villaområde tillhör det normala. Jag förstår att det kanske är svårt om man har ett känsligt barn men någonstans så går ju också en gräns för när barnens känslighet inte kan gå ut över andra. Det är där det blir så himla svårt...

8. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Halv tio på kvällen när du har ett gråtande barn på axeln för att barnet inte kunnat sova dom senaste två och en halv timmarna så håller du dig för skratt...

9. garden_gnome
    Husägare Nivå 1
    Runt 22 på helger skulle nog jag säga? I varje fall är det det som gäller i hyresrätter och liknande. Sen kan tilläggas att vi medvetet hade koll på barnens ljudnivå redan innan de kom över, det var inget oreglerat skrikande utan vanligt stim och stoj som det blir med barn. De slutade med bollstudsandet i rimlig tid (runt kl 20) också av respekt för grannarna.

• Laddar…
  10. garden_gnome
    Husägare Nivå 1
    De gångerna är skitjobbiga och är det en sån asjobbig kväll och vi kan hjälpa genom att skicka in våra barn då så gör vi det självklart. Men om det kommer vara varje helg eller sommarkväll efter kl 19 som de tycker det är jobbigt att våra barn leker på tomten så blir det ju ett verkligt bekymmer...

11. Y
    Medlem Nivå 1
    Det ingår väl i undersökningsplikten vid tomt/husköp att undersöka närområdet.
    Köp hem lite öronproppar som du kan dela ut om dom klagar igen.

12. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 10
    Vem kan sova till dansbandsmusik? :crysmile:

13. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 12
    Efter vad jag förstår så finns det inga regelsatta tidsangivelser för när det är ok att föra oväsen, inte ens för bostadsrätter utan det regleras i de enskilda stadgarna. T ex "stör ej grannar, däri inbegrips höga röster och hög volym från musikanläggning, efter 23:00 och före 06:00. Borrning i betongväggar 07:30-21:00".
    Om det finns en vägförening eller grannsamverkan som håller möten kanske det kan diskuteras där vilka trivselregler som kan tänkas råda för allas trevnad i området?
    På ett sätt kan man ju se det som att det faktiskt var bra av grannen att komma över och berätta hur de upplevde ljudnivån, istället för att det lägger grogrunden till en grannosämja som pyr och eskalerar över tid. Om du tycker att ni fick bra kontakt vid det tillfället ( det är ju jobbigt för er båda med att anklaga och bli anklagad ) så kan du kanske dryfta i din tur din oro över den upplevda ljudproblematiken? Med förslaget att ni båda laddar ner samma decibelapp på mobilen och du står på din tomt och mäter ljudnivån från era barn och grannen mäter i sovrummet. Riktvärden för ljud inomhus i hyresrätter kanske an tjäna som underlag?
    Maximalt: 45 dBA
    Medelnivå*: 30 dBA
    Toner eller musik: 25 dBA
    *Medelnivå under ett dygn, där ljud på kvällar och nätter får större betydelse än ljud på dagtid.

Det är jättesvårt att samsas kring frågor som härstammar ur någons upplevelse av något eftersom vi är så olika. I detta fallet var kanske det jobbigaste för dottern att höra andra barn leka när hon skulle sova och frustrerande för föräldrarna som har nattningsrutiner som inte delas av grannarna och därmed gör det svårare för dom att utöva som rutinerna. Jag kan till fullo förstå den frustrationen eftersom jag själv tycker att det är viktigt med en reglerad sömn MEN jag har också full förståelse för er oro och känsla av begränsning, när förväntan av villaliv är att man ska få råda över sin tillvaro och fastighet som man själv vill (inom rimliga gränser).

Vad lagen säger om störning och villor tyckte jag det här svaret som jag saxat från https://lawline.se/answers/storande-ljud-nar-grannfastigheten-renoveras är utförligt och tydligt beskrivet.

FRÅGA
    Har jag någon rätt till helgfrid efter en arbetsvecka ? En pensionerad herre köpte min grannfastighet ca. ett år sedan och har därefter renoverat utvändigt och byggt lördag som söndag.
    SVAR
    Hej, och tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du bor i villa? och För hyresrätter och bostadsrätter finns regler i hyreslagstiftningen (Jordabalken) respektive bostadsrättslagstiftningen, där hyresvärden/bostadsrättsföreningen som en yttersta möjlighet kan avhysa den som upprepat stör sina grannar. För de som bor i villa finns inte någon sådan möjlighet. Det som finns är ett allmänt uttalande i Jordabalkens 3 kap. 1 § att man vid utnyttjande av sin eller annans fasta egendom ska "ta skälig hänsyn till omgivningen". En fastighet är fast egendom. Det framgår inte av paragrafen vad skälig hänsyn innebär.

Miljöbalken är det man i ett fall som ditt kan ha möjlighet att stödja sig på. Där finns regleringar vad gäller vissa störningar från t ex grannfastigheter. Det finns möjlighet att förbjuda den som stör att utöva den störande verksamheten (i ditt fall renoveringen) under vissa tider på dygnet eller hålla buller och oljud under en viss nivå. Det görs dock en avvägning mellan fastighetsägarens intresse i att nyttja sin fastighet och grannarnas intresse av att inte bli störd. Det krävs också att det är en störning som "inte bör behöva tålas", och det är en objektiv bedömning av vad man bör tåla. Det räcker inte att du som granne upplever att du får din helgfrid störd, utan det måste handla om t ex att oväsendet från renoveringen överskrider en viss ljudnivå mätt i decibel, att oljudet är konstant eller väldigt frekvent och så vidare.

Det är en ganska hög toleranströskel för vad man anses få tåla. En gräsklippare till exempel kan uppfattas som störande, och om tre grannar samtidigt kör gräsklippare varje lördag kan det av en enskild granne uppfattas som väldigt störande. Men att grannarna klipper gräsmattan med en vanlig motorgräsklippare är ett typiskt exempel på vad man får tåla. Även att grannarna renoverar är någonting man generellt sett får tåla så länge det inte innebär oväsen nattetid.

Det allra bästa är om du kan tala med din granne, och ni kan komma överens sinsemellan. Kanske kan han låta bli att renovera på helgerna eller åtminstone söndagarna, kanske kan han börja respektive sluta utföra sådana saker som innebär störande ljud vid vissa klockslag på helgerna eller liknande.

Om ni inte kan komma överens om en lösning som båda är nöjda med så kan du vända dig till miljöförvaltningen i kommunen du bor i. De kan hjälpa dig med mer information, hjälpa till med bullermätningar och även rent allmänt vara behjälpliga i hur du kan gå vidare. Men det allra bästa är om du kan komma överens med grannen. Något allmänt lagstöd som ger rätt till helgfrid finns det inte.
    Vänligen, Alexandra Wikner

Hoppas ni kan komma fram till en bra lösning grannar emellan, men börja inte med att berätta för grannen att hans hus är undermåligt byggt;)(y)

14. S
    Medlem · Nivå 8
    Exakt. Hör man sån så vill man ju bara upp och stuffa! ;)

15. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    När vi tog upp fler ventilationshål i huset, vissa mot grannen, så hör vi ljud mycket mer än tidigare. Har ni ventiler åt det hållet, eller grannen kanske har ventiler åt ert håll som ljudet transporteras från?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: