Hej,

Har en carport med tillhörande förråd på 2,4m x 6m där jag skulle vilja lägga isolering i taket. Dock är där bara en takstol att fästa i nu, då de andra två ligger på förrådets hammarband på långsidorna. Kan jag skarva reglar som jag fäster i hammarbanden och i dessa sedan skruva glespanel? Vilken dimension bör det isåfall vara på reglarna? Tänker mig inget avancerat tak, ett lager gips eller liknande.

Finns det några andra bättre sätt att göra på?

Bifogar en bild som jag hoppas illustrerar mitt problem. De röda strecken är takstolarna och de blåa är de reglarna jag tänkte.

• Skiss av carport med befintliga takstolar markerade i rött och föreslagna reglar i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lite svårt att förstå hur carporten är byggd. Kan du inte rita upp en sektion också?

I Infan skrev:
Hej,

Har en carport med tillhörande förråd på 2,4m x 6m där jag skulle vilja lägga isolering i taket. Dock är där bara en takstol att fästa i nu, då de andra två ligger på förrådets hammarband på långsidorna. Kan jag skarva reglar som jag fäster i hammarbanden och i dessa sedan skruva glespanel? Vilken dimension bör det isåfall vara på reglarna? Tänker mig inget avancerat tak, ett lager gips eller liknande.

Finns det några andra bättre sätt att göra på?

Bifogar en bild som jag hoppas illustrerar mitt problem. De röda strecken är takstolarna och de blåa är de reglarna jag tänkte.
Dimensionen har ingen betydelse men du måste ju kunna fästa glesen i den. Ett vanligt sätt att göra är istället att lägga en 45x95 på ”platten” på hammarbandet. Vilket som är bäst beror på hur nära takstolen är.

J justusandersson skrev:
Jag har lite svårt att förstå hur carporten är byggd. Kan du inte rita upp en sektion också?
Här kommer en bättre bild. Befintliga takstolar är fortfarande röda, eventuella nya är blåa och glespanel är grönt.

• Arkitektritningar av en carport med markerade befintliga takstolar i rött, nya i blått och glespanel i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Simsonsson skrev:
Dimensionen har ingen betydelse men du måste ju kunna fästa glesen i den. Ett vanligt sätt att göra är istället att lägga en 45x95 på ”platten” på hammarbandet. Vilket som är bäst beror på hur nära takstolen är.
Det lät ju som en smart lösning. Om jag förstår dig rätt lägger man alltså hälften av regeln på hammarbandet och fäster, medan hälften vilar i luften i vilken man fäster glespanelen?

I Infan skrev:
Det lät ju som en smart lösning. Om jag förstår dig rätt lägger man alltså hälften av regeln på hammarbandet och fäster, medan hälften vilar i luften i vilken man fäster glespanelen?
Precis. Sätt fast den ordentligt bara så den inte trycks upp.

Ett sät att lösa problemet är att montera 45x70 mm reglar tvärs och mellan takstolarna så att de får samma underkant som takstolarna. c/c avtåndet mellan dess reglar beror på vilket material du tänker ha som undertak. Tunn panel (16-17 mm) kräver 600 mm. Tjockare panel (22-23 mm) bör klara1200 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.