3 549 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Stödmur / erosionsskydd mot hav
jag har köpt ett sommarhus, som ligger 2,8m över havet, med en tomtgräns som utgörs av en stödmur direkt mot stranden till. Den konstruktion som finns idag är från 60-talet, tror platsgjuten i cement, likt L-stöd med dräneringsrör. Mao. är det denna mur som gör att min tomt inte rasar ut i havet.
Vi skall nu uppdatera denna stödmur, eftersom vi skall höja tomten och bygga nytt hus. Så till min fråga; vem kontaktar jag, känns som ett ganska specifikt bygge och vet att grannen betalade över 500tkr för sin uppdatering (vilket känns orimligt högt)?
Alla typer av förslag emotses varmt, både på konstruktion och leads på någon jag kan anlita för jobbet (tomten är i sydsverige)
Vi skall nu uppdatera denna stödmur, eftersom vi skall höja tomten och bygga nytt hus. Så till min fråga; vem kontaktar jag, känns som ett ganska specifikt bygge och vet att grannen betalade över 500tkr för sin uppdatering (vilket känns orimligt högt)?
Alla typer av förslag emotses varmt, både på konstruktion och leads på någon jag kan anlita för jobbet (tomten är i sydsverige)
Hur omfattande är denna stödmur? Finns det risk att vågor slår mot den?
Det är inget märkvärdigt rent utförandemässigt, men är den hög och ska klara ganska mycket marktyck så vill man nog låta en konstruktör kika på det också.
Det är inget märkvärdigt rent utförandemässigt, men är den hög och ska klara ganska mycket marktyck så vill man nog låta en konstruktör kika på det också.
Den är ca. 2m hög, 30cm djup (dimensionerna på den del av L-et som går in under tomtmassorna vet jag inte)...men ja, vågor slår direkt mot den och när vattennivåerna är höga, ligger vattnet direkt emot. Nog en bra idé med en konstruktör
Om vågorna slår direkt mot den skulle jag vilja bygga något som går betydligt mer än 30cm ned för att säkerställa att de inte med tiden fraktar bort så mycket att de kommer in under skyddet och börjar underminera allt.
30cm låter som något som i värsta fall kan försvinna under en och samma storm...
Om 500tkr är mycket eller lite beror ju på om vi pratar om en 5 eller 100m lång sträcka som ska skyddas.
30cm låter som något som i värsta fall kan försvinna under en och samma storm...
Om 500tkr är mycket eller lite beror ju på om vi pratar om en 5 eller 100m lång sträcka som ska skyddas.
Hej!
Bilder skulle hjälpa för att bedöma omfattningen samt vem man bör kontakta! Beror ju lite på var i landet ni befinner er också!
Bilder skulle hjälpa för att bedöma omfattningen samt vem man bör kontakta! Beror ju lite på var i landet ni befinner er också!
Vad är det för material i marken som muren står på nu?
Vet du hur långt ned har du till berg?
Vet du hur långt ned har du till berg?
Klicka här för att svara