Medlem
· Örebro
· 8 inlägg
Hej!
Håller på att renovera för nytt kök och vardagsrum med öppen planlösning. Är i princip klar med rivningen och ska börja bygga innertak och beklä väggarna.
Jag har tänkt att reglar ner taket 70 mm med 45 x 70 som jag sätter 13 mm gips på för att sedan spackla och måla. Väggarna har jag tänkt spåra för nya eldragningar och sedan sätta 6 mm renoveringsgips direkt ovanpå träet.
Två frågor som dykt upp som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.
För det första, bör jag sätta ångspärr på tak och väggar innan jag börjar regla upp? Jag hade inte tänkt det från början, men efter att ha youtube- knarkat på olika renoveringsvideos ser jag att det ofta är satt på både tak och väggar. Vi har fått problem med mögel på kattvinden som är ovanför vardagsrummet, förmodligen för att vi bytt ut pelletspannan mot bergvärme samt renoverat badrummet på mellanvåningen och då satt in en dusch som tidigare enbart funnits i källarplan.
Fråga två. Ska jag regla väggarna och sätta 13 mm gips istället för som jag tänkt att sätta renoveringsgips direkt på befintliga? Svärfar tycker att jag bör regla väggarna.
Kåken är 1,5 plans med källare byggd 1952. Renoveringen sker alltså på mellanplan/entréplan.
Tips mottages tacksamt!
Håller på att renovera för nytt kök och vardagsrum med öppen planlösning. Är i princip klar med rivningen och ska börja bygga innertak och beklä väggarna.
Jag har tänkt att reglar ner taket 70 mm med 45 x 70 som jag sätter 13 mm gips på för att sedan spackla och måla. Väggarna har jag tänkt spåra för nya eldragningar och sedan sätta 6 mm renoveringsgips direkt ovanpå träet.
Två frågor som dykt upp som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.
För det första, bör jag sätta ångspärr på tak och väggar innan jag börjar regla upp? Jag hade inte tänkt det från början, men efter att ha youtube- knarkat på olika renoveringsvideos ser jag att det ofta är satt på både tak och väggar. Vi har fått problem med mögel på kattvinden som är ovanför vardagsrummet, förmodligen för att vi bytt ut pelletspannan mot bergvärme samt renoverat badrummet på mellanvåningen och då satt in en dusch som tidigare enbart funnits i källarplan.
Fråga två. Ska jag regla väggarna och sätta 13 mm gips istället för som jag tänkt att sätta renoveringsgips direkt på befintliga? Svärfar tycker att jag bör regla väggarna.
Kåken är 1,5 plans med källare byggd 1952. Renoveringen sker alltså på mellanplan/entréplan.
Tips mottages tacksamt!
Varför sänka taket? Kör takpanel direkt på utan plast. Risk för sprickor i skarvar om ni sätter gips, trä rör sig. Plus en massa pörskans jobb med slipa, spackla x 3. Om väggarna är raka räcker tunn gips, ej plast.
Medlem
· Örebro
· 8 inlägg
Ska sänka för att underlätta ny eldragning samt sätta spotlights.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Skall du ha spottar, fäll in dom och helst ingen takpanel.
Medlem
· Örebro
· 8 inlägg
Nu blir det många olika bud, så här kommer min lösning !
Tak
Glesa upp taket med 28x70. Nu har du plats att dra om lite el till nya dosor (ifrån de gamla du har i taket.) Skippa plasten.
I glespanelen fäster du sedan takpanelen. CC60 räcker gott och väl till takpanel. Köper du färdigmålat och torkat så rör det sig minimalt !
Vägg
Om du vill passa på att tilläggsisolera eller sätta in nya eldosor så kör du 45x45, annars så kan du göra regelverk utav 28x70. Då kan du mäta in så hörnen för köket blir rakt, snyggt och fint. Jag hade kört OSB bakom ytskiktet( Gips eller Panel).
Tak
Glesa upp taket med 28x70. Nu har du plats att dra om lite el till nya dosor (ifrån de gamla du har i taket.) Skippa plasten.
I glespanelen fäster du sedan takpanelen. CC60 räcker gott och väl till takpanel. Köper du färdigmålat och torkat så rör det sig minimalt !
Vägg
Om du vill passa på att tilläggsisolera eller sätta in nya eldosor så kör du 45x45, annars så kan du göra regelverk utav 28x70. Då kan du mäta in så hörnen för köket blir rakt, snyggt och fint. Jag hade kört OSB bakom ytskiktet( Gips eller Panel).
Klicka här för att svara

