Byggahus.se

Laga pelare

281 läst  3 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Vi har några pelare på huset som är i behov av liten omvårdnad. Betongen har släppt på några ställen och armeringen skymtar.

Hur lagar man bäst detta? Vilken typ av cement/bruk, hur primar man bäst etc? Är det lätt att ”smeta ut” så att man kan efterlikna nuvarande mönster på något sätt - kanske blanda vad man nu ska ha med mindre vatten?

Samt är det någon speciell färg som lämpar sig därefter. Vanlig ”murfärg”?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5D4BC9BF-794B-49E6-9AC1-6FFC9F8F7E2E.jpeg

2. L
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle ha kört med cementbruk A, eller finbetong. Det är viktigt att knacka på närliggande kanter och lyssna. Man vill laga mot fast material och inte mot bom-ytor. Prima med vatten över natten, med en blöt trasa det ska räcka. Struktur på ytan kan fixas efter ca en timme då lagning appliceras något flödigt. Kör med en brädbit och gno lite. Måla inte för tidigt bara, bra om lagning får vara uttorkad (ca 1mån).

• Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för utförligt svar! Jag ska försöka mig på detta med cementbruk A tänker jag. För att förtydliga: du menar bara att knyta dit en blöt trasa över natten på området?

4. L
    Medlem · Nivå 7
    Ja exakt, det är för att skydda lagning ifrån torkas ut för fort. Ytan ska vara lätt sugande alltså varken vara drypande blöt eller kruttorr. Man kan även lägga på en plastbit när du känner dig nöjd med ytan. Ska härda långsamt, pensla lite med vatten 2 första dygnen.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka