Hej

Håller på såga till en trapp av 120mm trall och när dom stående brädor ska gersågas 45°C så blir det inget bra, bifogar bild.
Har testat att vinkla ner sågen 45°C och såga från både höger och vänster med samma resultat. Efter det testade jag såga brädan på högkant från båda hållen men det blev samma grej där.
Brädan spänns fast av en tving som finns på sågen och den delen som hänger utanför vilar på ett bord för att undvika att det hänger fritt.

Sågen är en Makita LS1018L års 2016 med 91mm sågdjup (i verkligheten klarar den någon millimeter över 95mm)
Störde mig vid inköpt på att den vobblade vid uppstart och det löstes med att plocka bort alla brickor och sågblad, göra rent, smörja, samt byta plats på brickorna och rotera skivan 180°C.
Bladet byttes till ett Makblade Plus quiet cutting 260mm 60T.
Maskinen är kalibrerad med vinkelhake och har sågat bra innan..:thinking:

• Närbild av en 120mm trallbräda inför gersågning på 45 grader med Makita såg och projektionslinje synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det inte sådär när brädan är kupad?

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Blir det inte sådär när brädan är kupad?
Har tänkt det med och undrar isåfall hur gör alla som bygger något med 120mm trall? Allt virke som jag har och som fanns på byggmax är sånt?:/

Virket kommer ändå röra sig så mycket sen... de perfekta gerningarna är inte perfekta speciellt länge. Även kupningen kommer ändras.

T Tosse skrev:
Virket kommer ändå röra sig så mycket sen... de perfekta gerningarna är inte perfekta speciellt länge. Även kupningen kommer ändras.
Och?

Har man inte större krav än sådär på kapen kan man ju lika gärna knäcka träbitarna över knät, ungefär där man vill ha av dom.

Givetvis är det något som är knas med maskinen, det beror inte på ev kupning av brädan (som isådant fall skulle visa sig när brädan rätat ut sig eller kupat sig jämfört med läget vid sågning).

Jag tror som sagt brädan är kupad, så blev det på min gerkap när jag sågade kupade brädor...

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine har rätt. Vinklar du klingan 45 grader och sågar igenom en kupad bräda blir det så där.

Alltså inget fel på sågen

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
...förutom att plankan inte har ett 45gr snitt då.....hur tänker ni?

Jodå. Plankan är sågad i 45 grader. Syns bara inte från den vinkeln

• Gilla
Tosse och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Och?

Har man inte större krav än sådär på kapen kan man ju lika gärna knäcka träbitarna över knät, ungefär där man vill ha av dom.

Givetvis är det något som är knas med maskinen, det beror inte på ev kupning av brädan (som isådant fall skulle visa sig när brädan rätat ut sig eller kupat sig jämfört med läget vid sågning).
Och?

Det är väl klart det beror på kupningen. Eller hur tror du att en roterande såg skulle åstadkomma det där? Skulle ju kräva att man flyttade anhållet eller arbetsstycket under sågningen.

Du skrev att du vände skivan. Menar du att den snurrar baklänges nu?

Lägg en vinkelhaken eller ryggen på en såg mot virket så ser du nog vad som är problemet - Jag håller med övriga, virket är kupat och därav blir alla dina 45 grader snitt på detta sätt.

Om vi fick se brädan nedvinklad 45 grader med en vinkelhake mot den sågade ytan.

Protte

nimhed nimhed skrev:
Jodå. Plankan är sågad i 45 grader. Syns bara inte från den vinkeln
Isåfall är slutsatsen ok.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.