Hej! Jag och min sambo har funnit ett hus byggt 1979, och har blivit införstådda med att det finns en del risker, och bör helst undvikas. Vid visning var där absolut ingen konstig doft som jag har förstått kan uppkomma vid fuktiga impregnerade syllar. Det är även förbesiktigat, där man har tagit diverse prover.

Man har gjort hål i köket, och noterade flytande golv med laminatgolv över spånskiva, över isolering av fiberskivor som ligger på plastfolie, sand och sen betongplattan. I sanden under plastfolien har man uppmätt förhöjd luftfuktighet. Det framgår inte vad för värde man fått fram dock. Är detta ett stort problem?

Man har även tagit prov på två syllar i ytterväggen, och uppmätt 16% respektive 17,5% fuktkvot. Är detta normalt, eller allt för högt? Ingen doft påträffades på visning. Man hade heller inte alla fönster och dörrar öppna när vi kom för att vädra ut någon odör.

Är detta ett köp man ens bör överväga? Att byta syllarna i ytterväggarna är något vi kan tänka oss att göra, men problemet kanske kvarstår ändå.

Med vänlig hälsning,

Hej och välkomna till Byggahus forum!

Huvudproblemet med många 70-tals hus är att de är grundlagda med en oisolerad betongplatta. Varm och fuktig (det hänger ihop) inomhusluft kan ta sig ner till betongen och kondensera (dvs bli vatten). Trä och annat organiskt material som har kontakt med betongens fuktiga miljö får förhöjd fuktkvot och börjar långsamt att ruttna. Använder man tryckimpregnerat virke ruttnar det inte men kan ändå utveckla en ohälsosam doft. 16-17,5 % fuktkvot är alldeles för hög för virke som är 40 år gammalt, och är ett tecken på att allt inte är som det ska vara. Man kan fundera över hur syllen som innerväggarna står på ser ut? Det finns lösningar på alla sådana här problem, frågan är vad de kostar? Till rätt pris är de flesta hus köpvärda.

Hej, och tack!

Jag har förstått att det är betongplattan som är boven i detta. Om man då byter syllar, så uppstår problemet igen efter X-antal år, om man inte lägger in någon form utav ventilerat golv? Låter som en dyr historia för en högst ohändig människa som jag själv. Som nybliven småbarnsförälder känns det ju väldigt otryggt att flytta in i ett hus med eventuella hälsovådliga partiklar runtfarandes i luften.

Går det ens att få betongplattan torr på något vis, eller det är bara att ge upp och hitta ett annat objekt?
70-tals hus är ju väldigt praktiska sett till planlösning och storlek.

Har alla 70-tals hus dessa problem, och isåfall, bör man leta efter något som har det åtgärdat? Eller det är också en katastrof?
Det bor ju en väldigt massa folk i området i 70-tals villor tänker jag :)

Att fixa till de problem som kan vara kopplade till just detta hus måste lejas bort. Helst ska man först få någon med kompetens att göra ett förfrågningsunderlag och sedan begära in anbud med detta som grund. Beräknade kostnader med marginaler måste dras av på priset för att det ska vara intressant. Att hitta stabila och långsiktiga lösningar är inget problem. Det är viktigare att man är en bra administratör än en handyman.

Att förklara varför just 70-talshusen har detta problem kräver antagligen en doktorsavhandling. Jag tror att det var en kombination av bristande teknisk kompetens hos entreprenörerna och storskaligheten i det mesta av byggandet vid den tiden. Kunskaperna fanns hos alla med ordentlig utbildning.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hej och välkomna till Byggahus forum!

Huvudproblemet med många 70-tals hus är att de är grundlagda med en oisolerad betongplatta. Varm och fuktig (det hänger ihop) inomhusluft kan ta sig ner till betongen och kondensera (dvs bli vatten). Trä och annat organiskt material som har kontakt med betongens fuktiga miljö får förhöjd fuktkvot och börjar långsamt att ruttna. Använder man tryckimpregnerat virke ruttnar det inte men kan ändå utveckla en ohälsosam doft. 16-17,5 % fuktkvot är alldeles för hög för virke som är 40 år gammalt, och är ett tecken på att allt inte är som det ska vara. Man kan fundera över hur syllen som innerväggarna står på ser ut? Det finns lösningar på alla sådana här problem, frågan är vad de kostar? Till rätt pris är de flesta hus köpvärda.
Nu tkr jag du ljuger lite. Antar att du ej är snickare eller ngt liknande då 16% inte alls är ngt farligt och akut. Men däremot ska man nog vara uppmärksam och provmäta den delen av syllen som är hög fuktkvot på.

Jag brukar inte ljuga. Du läste slarvigt. Jag skrev att de uppmätta kvoterna är högre än de borde vara och att det är en indikation på att det finns ett fuktrelaterat problem. Jag skrev inte att 16% är en alarmerande nivå, det motsvarar normal brädgårdskvot.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Jag förstår att arbetet måste lejas bort. Att byta ytterväggasyll samt hjärtsyllen samt lägga nivell/Platon golv. Men kan man räkna med att det problemet är löst efter en sådan åtgärd? Eller ska man behöva oroa sig för fukt från grunden oavsett? :)

Hur ser markförhållanden ut utanför runt huset?

Bäst att börja med att fixa det så kanske syllbyte och sånt inte alls behövs.
Vi bor också i hus från 73 med oisolerad platta

Svårt att säg. Stort rapsfält precis bakom huset, vilket borde suga lite fukt antar jag. Ingen lukt i huset, med installerat FTX-system. Byta syllarna känns väl rimligt när man är oinflyttad?

Satsuki
Gör det inte svårare än det behöver vara, är det förhöjd fukthalt i syllarna så byt dem.
Vad skulle det vara för partiklar som flyger runt pga lite hög fukthalt i några syllar? Och varför skulle man behövs lägga flytande ventilerat golv? Det finns massor med liknande hus där man bytt syllar mest pga lukt och det räcker gott.

Med en byggteknisk far som tycker att 70-tals hus är det värsta som finns så förstorar vi väl problemen en del.
Tack för all hjälp!

Man bör skilja på vad man ska göra om man redan äger ett 70-talshus eller överväger att köpa ett. I det senare fallet är det klokt att räkna på vad som behöver fixas och dra av dessa kostnader från en möjlig köpeskilling.

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.