tacksam om det finns någon som kan förklara de egentliga skillnaderna mellan puts/murbruk 222 (B) och 224 (C) från Weber. Jag har köpt båda sorterna men förstår inte riktigt skillnaden mellan dom när det kommer till vilket av dom jag ska använda för att ”bygga/fylla” upp håligheter och sprickor före jag putsar klart slutlig yta ?! Vilken använder jag när jag ska mura ex.vis Leca ?!

Jag är van att blanda själv med gullex men nu använder jag färdigblandat för lite småjobb hemma.

B bruket är starkare och ska va underst.

Stefan N Stefan N skrev:
B bruket är starkare och ska va underst.
Tack för snabbt svar Stefan ! Då misstänker jag att det är det som jag även använder vid murning.

B är hårdare än C (Som är hårdare än D). B används för att mura lecablocken, C för putsning. Är konstruktionen hyfsat skyddad och inte har några hållfasthetskrav så kan man använda C till båda murning och putsning.

useless useless skrev:
B är hårdare än C (Som är hårdare än D). B används för att mura lecablocken, C för putsning. Är konstruktionen hyfsat skyddad och inte har några hållfasthetskrav så kan man använda C till båda murning och putsning.
Tack ! Nu har jag fyllt upp en spricka bakom nät med B men tänkte slå på C på toppen för att putsa klart. Kan man gå på med det när B-bruket har börjat torka lite eller måste man vänta till det är helt torrt med tanke på hållfastheten ?

Jag skulle ha väntat minst ett dygn och blött upp ytan ordentligt innan putsningen.
Men jag är inget proffs...

useless useless skrev:
Jag skulle ha väntat minst ett dygn och blött upp ytan ordentligt innan putsningen.
Men jag är inget proffs...
Tack för bra svar !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.