Hej mina vänner!

Jag har två amerikanska verandor på mitt hus. En framför framsidan på huset, och en framför utbyggnaden. Framför utbyggnaden fortsätter också altangolvet till en del som inte är under tak. Typ ett soldäck. Men vi har kommit på att vi gärna skulle vilja bygga en mysig pergola här istället.

Men jag har lite problem. Bredden på pergolan är 6000 mm, och helst skulle jag vilja bara ha två pelare som på ritningen. Pelaren till höger finns redan, och håller taket över verandan. För att förtydliga så finns allt redan på bilderna förutom pelaren till vänster i bild, samt allt virke i gul träfärg.

Rent designmässigt skulle det bli bäst om jag fortsatte med samma typ av limträbalk som finns under verandataket, och den är 90x180. Men de dimensioneringsprogram jag testat på nätet säger att jag måste ha minst 90x415 tror jag det va.

1) Så min fråga är helt enkelt. Finns det någon som vet ifall det skulle gå att ha en limträbalk på 6 meter som är en dimension liknande 90x180, eller är det alldeles för vekt? Det ska alltså vara en pergola, inget tak alltså, inga snölaster.

2) Någon som vet hur jag kan få tag på pelaren till vänster i bild. De andra pelarna är 125x125, så det måste ju vara samma av designskäl. Tror ni de är tryckimpregnerade? (de är målade just nu)

3) Jag hade tänkt att takreglarna skulle ha en dimension liknande 45x170, bu eller bä? större eller mindre?

pergola 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pergola text.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.