Hej!

Har en fråga gällande uppförande av en vägg med reglar och spånskiva.

Jag ska bygga som en liten verkstad i garaget helt av lösvirke. Ett skåp från golv till tak samt 4st skåp på golvet och 4st mindre skåp i huvudhöjd ovanför allt. Hela konstruktionen blir 3,6x2,4 meter.

Bakom detta har jag just nu en tegelvägg som leder till grannen på andra sidan. Tanken är att skruva ihop en vägg med spånskiva så jag kan dra el bakom för uttag och belysning samt göra det lättare att skriva upp saker.

Min fråga nu då, det blir ju en väldans massa borrande och skruvande i tegelväggen. Funkar det att limma dit alla reglar med typ PL400 eller liknande? Kan ju skruva i glespanelen i taket också.
Golvet är betong.
Den stora belastning den ska tåla är ju överskåpen och har inte tänkt lasta dem tungt men vi leker med tanken att dem ska totalt väga för 4skåp 60kg (själva skåpet inräknat). Det stora skåpet kommer stå o ett hörn och skruvas i bägge väggarna då det är gips där.

Ser fram emot era svar, detta är mitt första inlägg här så skriv om ni tycker jag missat något.

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det låter som att din tegelvägg bara är en halvstensvägg och sådana brukar man inte fästa något i annat än spaljéer och liknande.Gör en fristående regelvägg som förankras i golv och i takstolar eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.