Behöver göra just det och undrar efter bra metoder/verktyg eller om det finns någon brädgård i 08-området som kan göra det? // Mvh Patrick

Sänksåg med skena, det är inga problem att flytta efter skenan (om man inte vill skarva ihop en 4m lång skena!).
Hur tjockt är virket? På min sänksåg är 45mm virke lite för tjockt för att klingan ska nå igenom vid 45 grader.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Går att göra med de flesta cirkelsågar och sänksågar. Du kan också använda vissa sticksågar men då kan resultatet bli sämre.
Annars kolla med närmaste Bauhaus eller XL Bygg som har sågar. Kostar några kronor men de löser ditt problem.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M
Nästan alla brädgårdar har möjligheten att kapa åt dig även om det kostar en liten peng.
Billigare än att köpa egen såg i alla fall :-)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tack för svar! Dessvärre kapar inte min brädgård på Värmdö inte annat än skivor. Tjockleken är ganska modest runt 20 mm så sänksåg skulle ju fungera.

Hur mycket pratar vi om?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hur mycket pratar vi om?

Liten mängd. 8 brädor a 4 meter.

Bordssåg/klyvsåg med anhåll skulle jag föredra.
Då har du dina 8 brädor kapade i ett nafs.
Har du ingen så hyr en för en dag. Finns säkert en del annat du kan använda den till ..

optimum
Håller med sista inlägget, bordsåg/klyvsåg som klingan går ställa i 45 graders vinkel.

Tips, prova först på någon skräpbit så du får inställningarna att stämma.
Tänk på att hålla fingrarna borta från klingan och eventuella barn när du lämnat sågen.
Se till att inget spänner så klingan hugger. (egen erfarenhet)

Har en liten billig från Jula men den funkar också för lite mindre jobb och där precisionen inte är kanonviktig.
Tips om att hyra är bra då du kan få en med bra kvalitet.

Och igen, tänk på säkerheten och ur med sladden så fort du lämnar sågen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.