Larsa Larsa skrev:
Jag hade kapat till stolpar i tex 95x95 och sen slagit kilar mot bjälklaget
Hur "fäster" man stolparna i nederkant? Låta dem stå på berg / grus och anta att trycket håller dem på plats, eller vara super seriös och borra in typ stolpsko i berget?

Jag hade helst inlett det hela mad att sätta tryck uppåt på bärlinan på något sätt och sedan gjuta en plint på klacken. Det är ca 40-50 cm mellan toppen av bergsklacken och bärlinan så jag vet inte om det är enklast att gjuta eller mura något. Räcker till exempel ett 25 cm gjutrör med två armeringsjärn som man borrat ner 15 cm i bergsklacken? Illustration av byggkonstruktion med stolpar, bärlina och grundmur över en bergsklack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räcker att ställa dom på marken/berget.

Det du beskriver fungerar utmärkt. Du kan fixera gjutröret på plats genom att skruva strävor i det så det står still.

Sen är alltid träkilar bra. Du kan gjuta upp i närheten av närlinan och sen efter det brunnit slå i kilar, så får du bra spänn på bärlinan. Finns färdiga kilar att köpa på byggvaruhandeln

Om bjälkarna har hängt ner sig kan man förmodligen lyfta den med en domkraft före aväxlingen

Tror ni det räcker med två 12mm armeringsjärn om jag gjuter i ett 25cm rör?

R RobbanGBG skrev:
Tror ni det räcker med två 12mm armeringsjärn om jag gjuter i ett 25cm rör?
Garanterat!

Nice! Jag har börjat handla in det jag behöver men har svårt att hitta en regel som är 75 x 225... Går det att ersätta med dubbel 45 x 220 som är lättare att få tag på?

Det kommer gå kanon. Du kommer ju nu bara få ngn dryg meters spännvidd på nya biten, så det skulle antagligen fungera med mycket klenare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.