Ska bygga en trappa med granitblocksteg.
För att bygga sidor till denna har jag tänkt gjuta L-stöd på båda sidor och bygga upp med 0-32 mellan dessa som jag placerar granitblockstegen på, enligt korta filmklippet.

Har nu gjutit första sidan och fick rekommendation av en i branschen att det räcker med armeringsmatta i botten som går upp i stödet, enligt bifogad bild.
Dimensionerna på L-stödet som är 1,6 meter långt är:
Höjd 1000mm - 490 mm
Djup 600mm
Tjocklek 190mm

Har varit inne på lite trådar nu om armering och undrar nu om det verkligen räcker med endast armeringsmattan?
Den som rekommenderade detta menade att på prefab L-stöd så är det endast en matta i vinkeln i "L:et"...

Färdigställt träform med armeringsmatta och gjutjärnsankare, redo för gjutning av L-stöd för trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon?

Om det är bärlagret som tar upp de vertikala lasterna tycker jag det borde räcka med den grundarmering som nätet erbjuder.

Ok, tänker du på bärlagret under stöden?

Jag tänkte om det blir horisontellt tryck bakom stödet där det kommer att ligga packat bärlager och granitblocksteg bakom. Dessa laster är ju iof mer eller mindre konstant förutom när man går på trappstegen och eventuell snö som ligger i trappan.
Vill ju inte att den vertikala delen av stödet ska ge vika för de lasterna...

J justusandersson skrev:
Om det är bärlagret som tar upp de vertikala lasterna tycker jag det borde räcka med den grundarmering som nätet erbjuder.

Utan att ha varit på din tomt är frågan naturligtvis lite teoretisk, De största lasterna är vertikala och granitblocken kommer dessutom hjälpa till att hålla isär L-stöden. Jag skulle inte oroa mig för detta.

Ok, då kör jag nog på den armeringen.
Tack för svar!

J justusandersson skrev:
Utan att ha varit på din tomt är frågan naturligtvis lite teoretisk, De största lasterna är vertikala och granitblocken kommer dessutom hjälpa till att hålla isär L-stöden. Jag skulle inte oroa mig för detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.