Byggmaterial & Byggteknik
Masajäkel: Det hade varit jättebra men reglarna bakom sitter inte där jag vill montera reglarna för min trapp. Så blir ett hålrum bakom som gör att jag endast kan fästa i plåten. Vanlig korrugerad plåt
tompajo: [citat] Tack! Det där var mycket klargörande. De skrev även att en variabel ångbroms var bättre än en tät i en konstruktion utan ventilation. Jag kommer att köra på en variant där jag gör en luftningsränna i varje takstolsfack som består av två läkt med 20 centimeters mellanrum med en vindfolie över. De bildar då en luftning på 20 x 3,5 cm. Det borde fungera.
FredrikE80: Hej, Har en vild idé om ett uterum på 15m2 fristående. Gjuta en platta. Svetsa en balkkonstruktion ca 5.5m bred och sedan ca 4m djup. 1m överhäng på taket. Sedan sätta skjutglas längs hela bredden i stort sett dvs ca 4m brett. Sedan klä in hela balksystemet med stora cortenplåtar 3-5mm även taket med någon liten lutning så vatten rinner ned på baksidan och längs med cortenplåtarna
Mazen: [citat] https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kottla
supernoob: Tack för svar :) ska försöka tvätta ur så som Jocke föreslog.
Slumdog: Första hålet gjutet. Det blev en sorts stålsko i botten av armeringen. Blev visst överbliven armering m lite olika dimension i första hålet... Andra hålet borrade jag glad i hågen men här var det djupt till berg. Har pumpat ur vattnet ett antal gånger under arbetets gång och har insett att vattnet ur berget under hålet gör att det hade kunnat agera brunn. Var köper man lämplig
ricebridge: Sån har jag också. Ska lägga en skyddsplåt över och täta med silikon vilket år som helst nu.
e.andersson: Hej! Ska bygga om och sätta in en ny port i gaveln på garaget istället för långsidorna. Gammal byggnad med timmerstomme. Övre balken i gaveln ligger dock på knappt 2m höjd och vill gärna få en öppning 2,1m när man ändå håller på. Att tillägga är att taket kommer med stor sannolikhet bytas mot ett med nockbalk för att klargöra varför jag väljer limträ i planen. Tanken är
Huddingebo: Glöm inte att du missar en sak med tillbyggnad i stället för nybyggnad. 15års frihet från fastighetsskatt.
Patrik1968: [citat] Kanske har det funkat för dig eftersom du har värme på insidan (tvättstugan) och andra sidan utomhus....
Huddingebo: Är siporex nån slags gas/lättbetong? Det var ju väldigt vanligt för med källare där bärande källarvägg i tex betongsten på insidan var klädd med lättbetong med en luftspalt på några cm emellan. Så är det i min källare, det som är ursprungligt. Allt beror ju på vad du ska ha utrymmet till, Om det inte är boyta hade jag definitivt bara putsat befintliga väggar.
Prosit: En tanke - de här skruvsystemen där man drar i skruven i kanten för att undvika synliga skruvskallar, skulle edet kunna hjälpa mig? T.ex. https://www.heco.se/deckingtool Det blir så klart en besvärlig lösning att dra dit såna skruv efter att ha skruvat trallen på vanligt vis först, och det är nog tveksamt om jag kan tvinga ner den trall som skålat sig, men kanske kan jag hålla den
Villapark: [citat] Precis.. Ja det hade man ju också kunnat gjort.. Ska prova med ett litet vattenpass och ser hur mycket det skiljer. Precis, det blir något sättlim som passar för ändamålet.
Ecke16: Man har höjt dom ca 15cm. Sen tror jag att man använt en av dom två som satt där ursprungligen. Men samtidigt passat på att minska ner antalet till hälften... Hur som haver kanske det bästa är att sätta dit dubbla som det var från början. Men behålla nuvarande höjd. Gamla höjden var lite låg.
Norrköping2009: Hej! Fråga angående att täcka gavelutsprånget. Jag vill sätta "stående" råspont på befintlig råspont på gavelutsprånget (inte bygga "låda"). Rent estetisk fråga. Kan jag sätta råspont direkt på råspont eller är det att be om fuktproblem? Hur tycker ni att jag ska göra? Mvh /Calle
Microkatten: Det var nog för tidigt på morgonen när jag läste TS frågeställning, uppfattade det som ett hus med 8 tum timmer istället för 8 cm! :oops: Den här tråden (finns fler om gamla plankväggar, sök på forumet) kan ju bara tillämplig, där jag håller med @justusandersson m.fl.
Deeler: Båda lösningarna kommer att riskera hålfastheten på källarväggen om du tänkt gräva upp från utsidan och dränera, vilket du bör göra om du lägger så mycket möda på att sänka golvet invändigt. Du behöver hitta en alternativ lösning som skapar stabilitet i källarväggen utan att behöva riskera något...
Tjrex: Håller på att göra om ett gammalt uthus till bostad och ska göra nytt vindsbjälklag. Sedan lösull. Spännvidden är 4.6m. Duger 45x145 eller bör jag gå upp i dimension så inte innertaket buktar ner? Takstolarna är ej med i beräkningen då detta endast ska hålla för gångbrygga/isolering/innertak
prototypen: Beställer man limträ och har angett rätt mått så är det klart och kapat när det kommer, bara att lägga upp. Köper man konstruktionsvirke så blir det kanske en extra meter för skarvningen, blir lite spill för det fanns inte den där helt optimala längden. Så är det någon planka som vred sig. Att limträ skulle vara så hemskt mycket dyrare håller jag inte med om. Protte
justusandersson: Ett utvändigt foto som visar hur taket ser ut underlättar. bedömningen. Kolla på källartaket underifrån. Finns det spår av formvirke är det säkert ett betongvalv. Men ritningar är bäst.
SlowMoo: Jag ska byta ett gammalt ladugårdstak och är lite fundersam på användandet av kondensskydd. Idag ligger det: skivor på insidan av takstolarna. Därpå ca 10cm isolering på skivorna Grova reglar cirka CC-100 på takstolarna Eternitplattor bultat i reglarna. Jag tänkte först byggt ett standardtak med råspont, papp och läkt men någon tipsade om att bara lägga kondensplast eller dylikt
Dowser4711: Inte för att det blir lättare eller mindre arbete, men vore det inte bättre att ta bort den gamla putsen och vassen så att du får ren betong att arbeta med?
justusandersson: Takkonstruktionen talar för att de hjärtväggsliknande väggarna är bärande (vågräta på ritningen). Det bästa hade varit om du hade ritat en sektion också, så man såg takkonstruktion och väggar samtidigt. Vill du ha fullständig frihet i planlösningen krävs ett system av pelare och balkar som tar ansvar för bärningen.
BosseHansson: Är väl bara 80st? Kan inte ta speciell lång tid att kapa bort de. Mer jobb att borra de nya plankorna...
Daniel 109: Med en magnet hittar du de befintliga skruvarna. De sitter i reglarna. Reglarna siter säkerligen med CC60.
Alko: Ser inte ut att vara ett väldigt exponerat läge? Varför inte bara rensa ogräs, lägga väv o grusa framför samt sätta om med den sten du redan har? Vore skillnad om du skulle använda ny sten vid en större yta o ville integrera källarfönster-delen snyggt.
Alko: [citat] Ja, kanske blir det så ändå, galvade plattjärn tror jag finns i butik, men bult/gängtång vet jag inte. Lite osäker på om jag kan svetsa galvat mot varmzinkat etc. Var tveksam till att bara bocka RF gängstången, då ligger den ju bara under ett tegel och inte två, men det kanske räcker.
Estaban: Hej, En kanske dum fråga, men vi har haft lite problem med vattnet, jag bestämde mig för att knacka bort fogen runt vatten röret, och möttes av en skarp lukt typ lösningsmedel... När jag fråga de som renoverat golvet sa de att det är betongen som luktar, jag ifrågasatte detta, men fick till svar att det är primer som luktar starkt och att det kan lukta i flera år. Jag tycker detta
Hispaniola: Min första fråga här på forumet... Har idag städat krypgrunden och under plasten,(därför ingen plast på bild) efter snickarnas arbete i stugan vintras.Undrar varför de har använt olika skivmaterial, osb och den andra skivan som dessutom inte är konsekvent använd på samma sida nedåt., det har redan blivit angrepp av den kända fuktiga miljön på osb skivor...i min värld var jag