Hej.
Vi har börjat få sprickor i vårt innertak som har uppkommit mer o mer under året som gått.
Jag är lite sugen på att sätta upp innertak i antingen panel 13x120 finsågad eller typ huntonit innertak.

Problemet är att det är betong i mellanbjälklagen där även rören till elementen och kall/varmvattnet går till. Vill ogärna få hål på nåt av dessa.

Fanns det en standard förr på vilket djup man la dessa rör? Tex att det finns 50mm från taket innan rören kommer eller kan de ligga huller om buller?
Huset är ett 4-vånings lägenhetshus.

Kan man limma upp tex 28x70 gles med ett monteringslim? Tex casco superfix+\pl600

• Sprickor i ett vitmålat innertak, med flagnande färg och synliga förändringar i strukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När är huset byggt?

1982

Går verkligen tappvatten och radiatorvatten horisontellt i bjälklagen? Om så är fallet borde dessa gå närmare över- än undersida på bjälklaget. Hade det varit ett äldre hus hade man bara gjort genomföringar.Jag tror inte det ska vara problem med ett undertak.

Nu var inte jag i byggbranschen på 80-talet, men plattbärlag började ju komma ett tag innan. I.s.f. har du ju minst 50 mm.
Detta borde du visserligen ändå ha då det oavsett dragits på underkantarmeringen.
Infästningar på 25-30 mm finns ju mängder av.

Som C.Ludin skriver, oberoende av bjälklagstyp kan du alltid göra 30 mm djupa infästningar.

Vad är spännvidden?
Titta på vad det finns för system med stålreglar vid tex Lindab för sänkning av tak.
Är inte rummen för stora borde man kunna använda hattprofiler som fästs i väggarna på lämpligt sätt.

J justusandersson skrev:
Går verkligen tappvatten och radiatorvatten horisontellt i bjälklagen? Om så är fallet borde dessa gå närmare över- än undersida på bjälklaget. Hade det varit ett äldre hus hade man bara gjort genomföringar.Jag tror inte det ska vara problem med ett undertak.
Yes, i garderoben kommer rören in från huvudledningarna som sedan går ner i golvet. De kommer sedan upp vid elementen ur golvet.

M Mikasw skrev:
Vad är spännvidden?
Titta på vad det finns för system med stålreglar vid tex Lindab för sänkning av tak.
Är inte rummen för stora borde man kunna använda hattprofiler som fästs i väggarna på lämpligt sätt.
i vardagsrummet skulle jag tippa på att det är 4-4.5m brett.
Hallen ca 2m
köket ca 2.5m
sovrummet ca 2.5m

Tittat lite på de med hattprofiler men går det om man vill ha färdiga innertaksskivor tex huntonit?

Det är dålig projektering när inte kanalisationen är bättre strukturerad. Men infästning i bjälklagets undersida är rätt säker ändå.

Vet ej hur det taket monteras men om man fäster längs en långsida får man anpassa cc mellan profilerna så det passar det man monterar.

Man kan fästa takgips i det systemet så vikten borde inte vara något problem.
Kontakta Lindab direkt så får du säkert tips på hur göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.