Hej,
Jag planerar på att byta ut 4st små fönster (9x9) mot 2st större (20x13) enligt förslag från @Gammelnörden i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/visualisering.349271/#post-3365297
Min fråga nu är vad jag har för alternativ att ta till när det gäller teglet över fönstret? Det kommer ju att bli en "frihängande" bit på 2m (4 rader högt) över fönstret och jag misstänker att jag på något sätt behöver bygga ett dolt "hyllplan" för teglet. Vad finns det för lösningar att ta till? En vinkelprofil i metall på kanske 60x60mm?
Jag kommer väl även att behöva lägga in en bärande regel i väggen innanför teglet på ca 3m. Det är denna vägg som takstolarna vilar på. C-C på takstolarna är 900mm.
Jag planerar på att byta ut 4st små fönster (9x9) mot 2st större (20x13) enligt förslag från @Gammelnörden i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/visualisering.349271/#post-3365297
Min fråga nu är vad jag har för alternativ att ta till när det gäller teglet över fönstret? Det kommer ju att bli en "frihängande" bit på 2m (4 rader högt) över fönstret och jag misstänker att jag på något sätt behöver bygga ett dolt "hyllplan" för teglet. Vad finns det för lösningar att ta till? En vinkelprofil i metall på kanske 60x60mm?
Jag kommer väl även att behöva lägga in en bärande regel i väggen innanför teglet på ca 3m. Det är denna vägg som takstolarna vilar på. C-C på takstolarna är 900mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Om du ska göra det seriöst med teglet:
https://www.murma.se/murverksrad/reparation_av_tegelbalk/
https://www.murma.se/murverksrad/reparation_av_tegelbalk/
Nu har jag tagit upp ett gäng inspektionshål i innerväggen för att kolla hur det är uppreglat runt fönstren. Det verkar vara byggt precis enligt illustrationerna i mitt första inlägg. Så jag planerar nu på att ta bort de två stående reglarna som står emellan fönstren och istället lägga upp en balk (limträ antar jag, eller en regel?) som spänner hela bredden på ca 2m och låta denna balk ligga på de befintliga vertikala reglarna. De befintliga stående reglarna (nr. 18 i illustrationen oven) är ca 48x100mm. Vad kan man tänkas behöva för balktyp och dimension för att vara minst lika starkt som de 2st 48x100 jag tar bort i mitten?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Fasadteglet (som inte är tegel utan kalksandsten) tar inte upp andra laster än sin egen vikt. Det vanliga är att man använder en tegelbalk som i princip består av två skift med mellanliggande armering. Anlita en murare för detta.
Den nödvändiga avväxlingen av väggen innanför är mer komplicerad på grund av fiberplanken som finns i originalutförandet. Det måste väl vara ett Mockfjärdshus? Fiberplanken måste ersättas av en balk vars dimensioner i första hand beror på hur takstolarna hamnar i förhållande till fönsteröppningarna. Det behövs planritningar och uppgift om snözon för att beräkna storleken på de punktlaster som är aktuella. En sektionsritning underlättar alltid orienteringen.
Den nödvändiga avväxlingen av väggen innanför är mer komplicerad på grund av fiberplanken som finns i originalutförandet. Det måste väl vara ett Mockfjärdshus? Fiberplanken måste ersättas av en balk vars dimensioner i första hand beror på hur takstolarna hamnar i förhållande till fönsteröppningarna. Det behövs planritningar och uppgift om snözon för att beräkna storleken på de punktlaster som är aktuella. En sektionsritning underlättar alltid orienteringen.
Jag har koll på att teglet inte är bärande. Enligt byggbeskrivningarna för huset som vi har kvar så skall det ligga armering infällt i de två varven precis ovanför fönstren.J justusandersson skrev:Fasadteglet (som inte är tegel utan kalksandsten) tar inte upp andra laster än sin egen vikt. Det vanliga är att man använder en tegelbalk som i princip består av två skift med mellanliggande armering. Anlita en murare för detta.
Ja, det är fiberplank i väggen. Och huset kommer från Hultsfredshus. Takstolarna med c-c 900mm linjerar i princip med delningen av fönsten, men behöver man bry sig om det om man fäller in en rejäl horisontell balk som är 2m lång? Då kan man ju i värsta fall beräkna att en takstol hamnar 1m från uppläggningspunkten, eller? Huset står i Jönköpingstrakten, och har ett låglutande tak på 6 grader (papp).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man behöver inte alltid veta exakt hur saker och ting ser ut. Det sämsta belastningsfallet som en 2 m balk kan råka ut för med 900 mm c/c mellan takstolarna är en takstol precis på mitten och två takstolar som vardera ligger 100 mm från ändpunkterna. Med uppgift om husets bredd kan man enkelt räkna ut den punktlast som varje takstol maximalt kan representera. Man behöver inte känna till takkonstruktionen heller utan kan utgå från att all taklast hamnar på ytterväggarna. Det blir en överdimensionering, men följderna behöver inte bli alltför dramatiska. Det som saknas nu är uppgift om husets bredd.
Huset är 6.8m brett (takstolarnas spännvidd alltså), jag är högst tveksam till om innerväggarna i mitten av huset är bärande på något sätt. Det är den övre raden fönster i "Fasad mot väster" som skall byggas om. Takstolarnas position kan man se i fasadfotot, man ser spikraderna i fasade (eller skruvarnas postition i nockplåten).J justusandersson skrev:Man behöver inte alltid veta exakt hur saker och ting ser ut. Det sämsta belastningsfallet som en 2 m balk kan råka ut för med 900 mm c/c mellan takstolarna är en takstol precis på mitten och två takstolar som vardera ligger 100 mm från ändpunkterna. Med uppgift om husets bredd kan man enkelt räkna ut den punktlast som varje takstol maximalt kan representera. Man behöver inte känna till takkonstruktionen heller utan kan utgå från att all taklast hamnar på ytterväggarna. Det blir en överdimensionering, men följderna behöver inte bli alltför dramatiska. Det som saknas nu är uppgift om husets bredd.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ok, men det är väl "bara" en helt vanlig plåt som är utskuren som en stege? Gissningsvis så har vi armeringsjärn infällt i två av varven ovan fönstren redan, min förhoppning är att detta håller utan behov av att ge sig på mureriarbete. Är det lögn?H Hajjen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om man räknar lite i överkant så representerar varje takstol en punktlast om ca 11 kN. Med antagandet att den mellersta takstolen hamnar mitt på balken (vilket den inte gör enligt fotot ovan) så ska det räcka med en 45x220 C 24 regel som balk.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nästa moment är att se om de reglar eller element som ska bära upp balken klarar de vertikala laster som uppstår. Det rör sig om 16,5 kN (≈1650 kg) per sida enligt ovanstående beräkning. Det kan vara mycket för en klen och lång regel. Jag är oklar på hur du har tänkt dig lösningen.
Kan man misstänka att de två reglarnas last tas upp av två andra rakt nedanför som då är kloss an vid fönstret nedanför ?J justusandersson skrev:
Hur ser reglarna som är till vänster om fönstret ut? eller är det där enbart en ?
Bilder på reglarna finns i mitt inlägg #4 https://www.byggahus.se/forum/threa...erstaerka-baerande-vaegg.349676/#post-3384259 i denna tråd. Även en principritning (bild 3 och 4) i mitt första inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-upp-hal-i-tegelvaegg-foerstaerka-baerande-vaegg.349676/S skaraborgsfakir skrev:
Klicka här för att svara