Hej,
Vad är det för svart papp som finns överallt i huset (byggd 58) I källaren har man lagt den under betongvalvet och sedan spikat bräder på (rätt glest), det är förmodligen inte original 58 utan gjordes senare, kanske 70 talet. Jag blir inte riktig klok av det jag läser på nätet, förhydringspapp, vindpapp, takpapp.... Namn för samma sorts papp eller finns det skillnad mellan dem, och i så fall vad är dessa papp gjorda av och vilken funktion ska de uppfylla? Någon som vet? Gammal svart byggpapp synlig under glest spikade träbräder i en källare från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbräder spikade glest över svart byggpapp i en källare från 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Ingen aning vad det är men hade samma under plastgolven i hela huset här...så från 60-talet eller därikring. Min gissning var att det ska ta bort draget då golven är lite dåligt isolerat här. Men hoppas någon annan vet.

BigR
Svart papp som inte har någon form av ytbeläggning är asfaltimpregnerad cellulosapapp. Beroende på mängden asfalt per kvm används den antingen som diffusionstätning (AC 350) eller som vindpapp (AC 150). Förhydningspapp var en allmän benämning på just asfaltimpregnerad papp. Underlagspapp som används som tätskikt på yttertak har alltid någon form av ytbeläggning. Pappens identifieringskod avslöjar dess uppbyggnad. Modern underlagspapp kan ha beteckningen YAP 2200, vilket betyder ytbelagd asfaltimpregnerad polyester där asfalten väger 2200 g per kvm. 1958 var nog YAL 1200 vanligast. Dvs basen bestod av lumppapp och asfaltmängden var betydligt mindre. Innan plastfolien gjorde sitt intrång som diffusionsspärr på 1970-talet var asfaltpapp det man hade att tillgå. För övrigt började diffusionsspärrar inte användas förrän på 1950-talet.

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.