Hej!
(Mitt första inlägg vad jag kan minnas, hoppas jag lägger detta i rätt forumsdel)
Har ett timmerhus, och i vardagsrummet är det en balk som bär upp bjälklaget på övervåningen.
Denna balk slutar strax innan murstocken och vilar på en stående timmerstolpe.
Min undran är om det går att skarva balken så den når fram till murstocken så man kan bli av med stolpen? Eller bör man byta balken hela vägen?
Mvh Ken
(Mitt första inlägg vad jag kan minnas, hoppas jag lägger detta i rätt forumsdel)
Har ett timmerhus, och i vardagsrummet är det en balk som bär upp bjälklaget på övervåningen.
Denna balk slutar strax innan murstocken och vilar på en stående timmerstolpe.
Min undran är om det går att skarva balken så den når fram till murstocken så man kan bli av med stolpen? Eller bör man byta balken hela vägen?
Mvh Ken
Balken blir längre än den är dimmensonerad för och blir då klenare när du förlänger den. Så om du nödvändigtvis måste bort med stolpen så bör du förstärka balken i hela dess längd eller byta till en grövre.
Ja där sa du något, blir ca 1 meter längre.. men om det inte går att skarva den på något bra sätt så funderar jag på att ersätta den med en järnbalk av lämplig dimension.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Det går inte att ge något bra svar på din fråga utan att veta mer om nuvarande konstruktion och aktuella laster. Det bästa är en sektionsritning. Finns det ingen får du göra en sådan själv.
Det går inte att ge något bra svar på din fråga utan att veta mer om nuvarande konstruktion och aktuella laster. Det bästa är en sektionsritning. Finns det ingen får du göra en sådan själv.
Klicka här för att svara