Vi ska bygga ut vår villa och i den nya delen hamnar vår nuvarande utespis. Utbyggnaden, som är ca 35 kvm i en rektangel utanför utespisen, hamnar en matdel och lite soffor. Tanken är att renovera utsidan av murstocken (som nu hamnar inomhus) och få till en snygg eldstad i murstocken. Den nuvarande utespisen sätts igen. Vi vill helst få upp eldstaden i höjd och få den centrerad.

Fråga: vet någon om det är lätt eller svårt för en duktig murare att öppna murstocken, bära av vikten ovanför, för att sedan installera en insats i hålet? Och i så fall, hur löser de detta tekniskt?

• Utespis på träaltan intill villa med tegelfasad och synlig murstock ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över en utbyggnad av villa med utespis och markerade områden för pannrum, tvättstuga, spis/vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror din murstock är för lite för att kunna öppna den och monterna en insats i den. Den lilla eldstaden ni har ni tyder på att rökröret för utespisen är rätt rakt ovanför spisen.

Vanligtvis monterar man en ny yttre ram/omfattning som insatsen står i. Den går då till taket i rummet som byggs.
Den omfattningen kan vara en tegelvägg som är 20-30cm utanför befintlig skorsten, eller gips/mineritskivor.

Titta gärna på bilderna och måttskissen på en insats för montage i befintlig eller för fristående montage.
https://jotul.com/se/produkter/murspisar-och-kassetter/i-620-serien/jotul-i-620-fr
https://eldabutiken.se/produkter/contura-i7/

Håller med, det positiva blir ju att det inte blir så mycket att bära av, så jobbet bör vara lätt för en bra murare och dessutom borde det inte vara svårt att få det snyggare än idag. :)

Tack för svar. Utmaningen jag har är att jag inte vill ta för mycket yta av rummet i anspråk då det riskerar att hamna för nära möblemanget. 20 cm utanför är helt ok, men drar det iväg upp mot 40-50 cm så blir det lite trångt. Har tittat en del på ritningarna på insatser och det känns som att de flesta bygger 40-50 cm i djup. Eller tänker ni att man ändå öppnar/bär av så att man man "försänka" den in i befintlig murstock? Det blir då ett relativt stort hål som måste öppnas i murstocken (ca 50x80 cm), eller tänker jag fel?

Typ så, avbärningen behöver inte vara så kraftig, i princip ett vinkeljärn 50*50 eller motsv.
Det är eventuellt bygglovspliktigt beroende på kommun.
Men en firma som säljer och monterar spisar brukar ha all kompetens i sina offerter.

Mura igen och sätta en braskamin istället ?

Braskamin var ingen dum idé...Det är klart, tycker nog det är snyggare att få en integrerad insats, men det lär bli betydligt rimligare kostnad med en fristående braskamin. Fick en indikativ offert på att förlänga skorstenen 1 meter i höjd (ca 10 skift tegling) och täta fyra rökgångar. Bara den den delen skulle gå på ca 85.000kr. Med kostnaden för en insats och fick och trix med att ta upp, samt mura till, så går det säkert loss på ytterligare 60-70 tkr innan man är klar gissar jag..Kanske kan man kapa bort en 40-50 tkr på att gå braskaminvägen..

I det läget hade jag nog valt braskamin :).
Ett tips, Nu vet jag inte var du bor, men min lokala försäljare inom eldstäder har kaminens dag nu den 5:e oktober och han har hyfsade kampanjer på utvalda kaminer vet då inte om det innefattar alla återförsäljare för contura.. har själv beställt en contura 520T dock så monterar jag själv så kommer undan ganska billigt prismässigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.