7 738 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Hur får ni upp taklister själv?
Ska spika upp taklister i helgen. Gering är inga problem och har dyckertpistol, men bävar för hur jag ska få upp 3,7m långa lister snyggt på egen hand, har tyvärr ingen som kan hjälpa mig i helgen.
Kan ni ge mig era bästa tips på hur ni gör för att få det snyggt och rakt på egen hand så kanske det känns lite bättre.
Kan ni ge mig era bästa tips på hur ni gör för att få det snyggt och rakt på egen hand så kanske det känns lite bättre.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ha ett antal meter extra för det går åt i alla svordomar som kommer. Men 3-4m själv är väl inga problem. Du når ju minst 1,6-1,8m att hålla. Om inte använd en stötta
Ja jag har tagit i med en extra list och de är 4,2m så tror jag klarar mig, annars är brädgården öppen hela helgen.
Har nog en foderlist över som skulle kunna stötta, det tänkte jag inte på. Tack för det tipset!
Brukar göra dem någon mm för långa så de kilar fast sig men brukar vara lite bökigt ändå. Men det och en stötta så ska det väl gå vägen. Börjar med de långa så kan de komma till användning ändå om de råkar bli felsågade
Har nog en foderlist över som skulle kunna stötta, det tänkte jag inte på. Tack för det tipset!
Brukar göra dem någon mm för långa så de kilar fast sig men brukar vara lite bökigt ändå. Men det och en stötta så ska det väl gå vägen. Börjar med de långa så kan de komma till användning ändå om de råkar bli felsågade
Kan man använda dyckert picka så är de ju super smidigt, då brukar ja kapa listen, hålla den i mitten , köra geringen mot vägg/tak vinkel skjuta fast den, sen går ja till hörnet kollar så att den hamna rätt sen skjuter ja bara vidare längs listen
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag skulle då få ett mentalt sammanbrott och smula sönder listen om jag skulle ge mig på att sätta upp långa längder själv. Släng ut en fråga på Facebook om du inte har någon kompis som kan ställa upp som assistent en stund mot några öl eller kanelbullar. Bara så att du får upp det längsta bitarna så kan du fixa med småbitar själv sen
Tja,
Jag använder frigolitlister som man limmar upp med akrylfog. Syns inte att det frigolit. Lite dyrare, men mycket lättjobbat. Formbara om taket inte är rakt, det blir inga glipor.
En sak jag märkt när det gäller frigolit, och det borde vara möjligt även med trä, är att det är helt ok att dela upp längder i mindre bitar. Vara noga i hörn men tillåta glipor mitt på. Sen tar jag lite fog och smetar på, och målar över fogen med lite extra färg. Det syns inte ett spår av skarvarna.
Jag använder frigolitlister som man limmar upp med akrylfog. Syns inte att det frigolit. Lite dyrare, men mycket lättjobbat. Formbara om taket inte är rakt, det blir inga glipor.
En sak jag märkt när det gäller frigolit, och det borde vara möjligt även med trä, är att det är helt ok att dela upp längder i mindre bitar. Vara noga i hörn men tillåta glipor mitt på. Sen tar jag lite fog och smetar på, och målar över fogen med lite extra färg. Det syns inte ett spår av skarvarna.
Haha, been there, därför jag frågade om tips. Vafan kan en snickare ska väl jag kunna också, det gäller bara att hitta rätt metod.S Stuff skrev:Jag skulle då få ett mentalt sammanbrott och smula sönder listen om jag skulle ge mig på att sätta upp långa längder själv. Släng ut en fråga på Facebook om du inte har någon kompis som kan ställa upp som assistent en stund mot några öl eller kanelbullar. Bara så att du får upp det längsta bitarna så kan du fixa med småbitar själv sen
Har frågat men alla är så jäkla upptagna just denna helg och jag har lite panik att få det klart. Om jag får ett psykbryt så lovar jag en bild på den söndersmulade listen, så får jag helt enkelt vänta tills nästa helg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden