1 690 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Beklädnad på slammad Leca
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag har en matkällare (i källaren) med slammad Leca som väggmaterial och har för avsikt att ”uppgradera” ytan med något keramisk material. Troligtvis tegelskal (20 mm tjockt riktigt tegel). Ytan som är slammad är 3-5 mm tjock och väldigt porös och går med lite möda att skrapa av helt. Jag har tidigare vattenglasbehandlat merparten och det håller bättre, men är inte stenhårt som en tjockputsad yta.
Vilka alternativ har jag för att underlaget skall hålla ordentligt för en ny ytbeläggning? Riva ner hela skiten eller kanske vattenglasbehandla ordentligt? Tegelskalen kommer att sättas med klinkerfix och sedan fogas med kalkbruk. Jag skulle ju kunna testa med ett par bitar och se om man kan rycka loss dem.
Vilka alternativ har jag för att underlaget skall hålla ordentligt för en ny ytbeläggning? Riva ner hela skiten eller kanske vattenglasbehandla ordentligt? Tegelskalen kommer att sättas med klinkerfix och sedan fogas med kalkbruk. Jag skulle ju kunna testa med ett par bitar och se om man kan rycka loss dem.
Jag skulle sätta en cementbaserad skiva golv till tak och klistra teglet 20mm mot med kakelfix och foga med kalkbruk mot skivan!
Välj tjocklek på cementskivan så att det håller att borra och hänga hyllor
Behöver du inte hänga saker så kika på epsskivor med fibercement jackon tex...som man bygger badrum med
Välj tjocklek på cementskivan så att det håller att borra och hänga hyllor
Behöver du inte hänga saker så kika på epsskivor med fibercement jackon tex...som man bygger badrum med
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Frågan är hur ångöppen en fibercementskiva är. En del av tanken med tegel är just att väggarna skall andas ordentligt. Det är kallt i källaren även sommartid (frikyla) så det sker en del fuktvandring. En av väggarna ligger mot berggrunden.
När jag tänker efter så finns det nog någon Flex med riktigt hård borste och utsug som kan göra arbetet hyfsat enkelt
När jag tänker efter så finns det nog någon Flex med riktigt hård borste och utsug som kan göra arbetet hyfsat enkelt
Cementskivor är ångtäta men inte i skarvarna! Borrhål ? Rinner det kondens idag varma sommardagar när det regnar?Johan Gunverth skrev:
Frågan är hur ångöppen en fibercementskiva är. En del av tanken med tegel är just att väggarna skall andas ordentligt. Det är kallt i källaren även sommartid (frikyla) så det sker en del fuktvandring. En av väggarna ligger mot berggrunden.
Om du fäster första lagret tegel i golvet och limmar cementskivan stående på med spalt med hjälp av att väggen inte är 100% rak.. som cementskivorna så kan du lämna glipa vid taket också mot teglet så får du perfekt rakt hållbart underlag som andas
Klicka här för att svara