D doctormirabilis skrev:
tack för input. tryckerierna verkar lite nervösa kring båthus, o säger att "plywood funkar inte så bra i fuktiga utrymmen", om det däremot räknas som fuktigt utrymme när de sitter i ett tätt, men kallställt, båthus, kan de inte svara på. vad skulle du säga? jag tycker det låter lite konstigt att plywood skulle paja i ett båthus förutsatt att det inte hamnar fukt direkt på den så att säga.
Det beror mycket på hur fuktigt det är i luften. Vad exakt menar du med båthus i det här fallet? Är det uppe på land? Menar du det är ett hus som står på en brygga där det går att förtöja en båt inne? Svårt att avgöra hur mycket fukt du får in.

En apelsin En apelsin skrev:
Det beror mycket på hur fuktigt det är i luften. Vad exakt menar du med båthus i det här fallet? Är det uppe på land? Menar du det är ett hus som står på en brygga där det går att förtöja en båt inne? Svårt att avgöra hur mycket fukt du får in.
Mycket rimlig fråga som jag givetvis borde sett komma redan i mitt originalinlägg. Nej det är inte ett båthus på pålar över vattnet utan en byggnad 2 meter från strandkanten. Fukten är från luften, exakta siffror vet jag inte men vi pratar södra Norrland geografiskt sett. Ja, det blir knivigt detta, kanske får sejfa o låta bli trä helt o hållet.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vanlig MDF, även den ”fukttröga”, är som tidigare beskrivits uselt i alla konstruktioner som utsätts för fukt. Finns dock en variant, ”Tricoya” som står emot fukt väldigt bra. Har sett småbitar av Tricoya som förvarats i vatten under ett år utan att separera, bara svällt ytterst marginellt.

M Magnus_Andersson skrev:
Valchromat. Dyrt men funkar nog som du tänkt.

[länk]
Spännande. Men ser ingen som erbjuder fototryck på det materialet.

D doctormirabilis skrev:
Mycket rimlig fråga som jag givetvis borde sett komma redan i mitt originalinlägg. Nej det är inte ett båthus på pålar över vattnet utan en byggnad 2 meter från strandkanten. Fukten är från luften, exakta siffror vet jag inte men vi pratar södra Norrland geografiskt sett. Ja, det blir knivigt detta, kanske får sejfa o låta bli trä helt o hållet.
Med tanke på att det inte är över vattnet, så har jag svårt att se att utrymmet kommer att vara mer fuktigt än andra hus som står ouppvärmda. Jag tänker att det borde gå med plywood. Om du vill vara helt på den säkra sidan, varför inte trycka på en målad skiva av marinplywood?

Med tanke på att det inte är över vattnet, så har jag svårt att se att utrymmet kommer att vara mer fuktigt än andra hus som står ouppvärmda. Jag tänker att det borde gå med plywood. Om du vill vara helt på den säkra sidan, varför inte trycka på en målad skiva av marinplywood?
Jag hoppas på det o håller med dig. Går dock bara att trycka på det tryckeriet tillhandahåller.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
D doctormirabilis skrev:
Jag hoppas på det o håller med dig. Går dock bara att trycka på det tryckeriet tillhandahåller.
Ja, det går inte att deala med dem alls? Om det inte är så många tusen vi pratar om, så skulle jag chansa på att trycka på den plywood de tillhandahåller. Ett alternativ för att skydda materialet är att lacka eller olja plywooden efter tryck och särskilt ändträ där skador brukar börja. På så vis får du ett visst skydd mot fukten. Då gäller det såklart att tryckfärgen inte påverkas av ytbehandlingen, men det kan du med säkerhet fråga.

Ja, det går inte att deala med dem alls? Om det inte är så många tusen vi pratar om, så skulle jag chansa på att trycka på den plywood de tillhandahåller. Ett alternativ för att skydda materialet är att lacka eller olja plywooden efter tryck och särskilt ändträ där skador brukar börja. På så vis får du ett visst skydd mot fukten. Då gäller det såklart att tryckfärgen inte påverkas av ytbehandlingen, men det kan du med säkerhet fråga.
nej det är deras grejer som gäller. ja det borde jag ju kunna frfåga iofs. jag tycker som sagt inte fukten i luften bör vara värre än annan kallställd byggnad, iaf inte annan kallställd byggnad vid havet. plywood vore helt klart enklast, alternativet (dyrare) är väl att ta det på plåt och sätta plåten utanpå träskivor av något slag. tack

• Gilla
Ring
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.