Byggahus.se
Ny i forumet, hallå. Har en fråga om MDF i båthus.

Bygger just nu ett båthus som till våren kommer att målas och även färdigställas på insidan. Det ska vara en bastudel i båthuset och på en av innerväggarna som då kommer att reglas upp, vill jag ev. sätta upp MDF som väggmaterial. Jag syftar då inte på inneväggen INUTI bastun, som blir klädd med spontbrädor, utan andra sidan. Den som vetter mot resten av båthuset.

Anledningen till att jag vill ha MDF är att det går att få foton printade på det materialet, samt även plywood, glas mm. Det är dyrt men ser snyggt ut. Min fråga handlar eg. bara om fukttåligheten för olika skivmaterial. Funkar det att ha MDF som innerväggsmaterial i ett båthus, eller kommer det att påverkas negativt av luftfuktigheten? Givetvis är huset torrt och tätt, men luftfuktigheten blir ju såklart en annan när det står så nära stranden och står kallställt på vintern, osv.

Jag skulle föredra MDF då man med det materialet kan få foton tryckta med vit grundfärg under. Plywood går också att få, men då trycks det direkt på träet, och ådringen lyser igenom. Annars hade jag föredragit plywood. Det är förresten inte aktuellt att sätta bilder som tavlor, utanpå väggen. De ska vara en del AV väggen.

Tacksam för input innan jag bränner X antal tusen.

MDF är väldigt fuktkänsligt. Jag har det som lister i vissa rum. Får man en skada i ytbehandlingen och skurar ett par gånger med vatten luckras MDFen upp sig.
Men det finns säkert flera olika fabrikat....

Tack. Låter ju spontant inte som nåt säkert val då. Kanske bättre satsa på plywood trots lite mindre snygga fotoresultat isf.

MDF och fukt är inge bra

Du kan väl ta en OSB eller Plywood som du grundar och spacklar slät om du vill ha foto på den?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
MDF och fukt är inge bra

Du kan väl ta en OSB eller Plywood som du grundar och spacklar slät om du vill ha foto på den?
Nej det är foto/tryckfirman som tillhandahåller materialet, du kan inte ge dem skivor att trycka bilder på.

Finns ju företag som printar tapet av kundens bild, kanske är ett alternativ?

P pjkw skrev:
Finns ju företag som printar tapet av kundens bild, kanske är ett alternativ?
tack. tänkt tanken men tveksam till hur tapet skulle må i ett båthus på lång sikt, av samma skäl som jag är tveksam till mdf:en.

Bäst att få det sagt. MDF är ett uruselt material. Tål inte fukt alls. En gång byggde jag en bokhylla i MDF. Det räckte med att jag spillde kaffe på den för att materialet skulle fransa upp sig och se hemskt ut. Jag skulle inte ns fundera på MDF i ett båthus vid en bastu. Om MDFen mot förmodan skulle klara en utkyld vnter, så räcker det med att en bastare lägger en blöt handduk nära, så är det kört. Jag tänker att plywood är 1000 gånger bättre. Hör också hur tyckfärgen klarar fukt så att den inte blir ful efter vintern.

En apelsin En apelsin skrev:
Bäst att få det sagt. MDF är ett uruselt material. Tål inte fukt alls. En gång byggde jag en bokhylla i MDF. Det räckte med att jag spillde kaffe på den för att materialet skulle fransa upp sig och se hemskt ut. Jag skulle inte ns fundera på MDF i ett båthus vid en bastu. Om MDFen mot förmodan skulle klara en utkyld vnter, så räcker det med att en bastare lägger en blöt handduk nära, så är det kört. Jag tänker att plywood är 1000 gånger bättre. Hör också hur tyckfärgen klarar fukt så att den inte blir ful efter vintern.
låter som att MDF inte är nåt bra alternativ då. kanske bara får köra plywood o köpa att det är lite flammigt. kanske köra lite äldre svartvita bilder främst, så ser det kanske rätt okej ut. ska absolut komma ihåg att fråga om hållfastheten på färgen. tack

Men dom måste kunna ha något som är slätt och tål fukt. T.ex. kanalplast

Hej, vi använder mycket olika tryck på mitt jobb. Man grunda skivan innan man trycker på den. Björk eller poppel plywood är mest neutrala i ådring som är lättast att få helt slätt, du kan ju också trycka på aluminium det blir väldigt fint o precist.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men dom måste kunna ha något som är slätt och tål fukt. T.ex. kanalplast
även exv glas och aluminium går att få tryck på, men det ser a.) mindre "naturligt" ut och b.) är mycket dyrare. men det går, absolut.

Stiftet Stiftet skrev:
Hej, vi använder mycket olika tryck på mitt jobb. Man grunda skivan innan man trycker på den. Björk eller poppel plywood är mest neutrala i ådring som är lättast att få helt slätt, du kan ju också trycka på aluminium det blir väldigt fint o precist.
tack för input. tryckerierna verkar lite nervösa kring båthus, o säger att "plywood funkar inte så bra i fuktiga utrymmen", om det däremot räknas som fuktigt utrymme när de sitter i ett tätt, men kallställt, båthus, kan de inte svara på. vad skulle du säga? jag tycker det låter lite konstigt att plywood skulle paja i ett båthus förutsatt att det inte hamnar fukt direkt på den så att säga.

Beror väl på om det är ett båthus med öppet vatten eller bara ett förråd

Det beror på vilket lim man har använt. Det finns olika kvaliteter. Men en aluplatta är helt säker mot fukt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.