Byggmaterial & Byggteknik
tttomten: Sätt en täcksida med galler i. Ventilation och snyggt. Ikeas galler är 43*9,5 så det passar.
Needas: [citat] Lägg gärna upp massor av bilder på resultatet! :D(y)
justusandersson: Håltagning i golvbjälkar för grövre rör (t.ex. för avlopp eller ventilation) bör alltid undvikas. Om det ändå är nödvändigt måste placering och utförande avgöras av någon med kompetens inom byggnadsstatik. Jag förstår inte talet 1000. Vad är det för sort?
Prodigys: [citat] Ska man såga så är det bara att hyra en golvsåg så fixar man rutnätet över en helg.
hempularen: Men låt inte en saknad borrhammare styra. För detta duger en billig maskin från ex Jula. Skruv o plugg kommer att kosta mer än maskinen.
LenaSuzanna: [citat] Tack alla! Jag har räknat och det blir att montera tillbaka sugröret...
hllw: [citat] Jo, så är det ju. En vägg ligger i detta fall mot yttervägg. Kan man ju dra nytta av vintertid men förstås inte sommar... Och sen att det är källare under, och den är iaf svalare än inomhustemp året om, även om det på sommaren kanske inte är tillräckligt för att kyla utrymmet.
Christernn: kan jag bygga till genom att använda bodar från tex. bodbörsen. och är det några risker med detta
stefand: Ska köpa några säckar grovbetong och senare även putsbruk för några väggar. Men undrat lite över de olika märken som finns. Är alltid dyrare bättre i detta område? Det finns ju det mesta från 50-150kr per säck, och de verkar helt lika. Sedan en annan liten offtopic fråga om just grovbetong. På någon har jag sett att det står beskrivet tjocklek på det laget man ska lägga. Om
byggarätt: Hur fäster du de stående stålprofilerna och hur fördelar du lasterna? Jag hade köpt stämp eller armerat och gjutit om det känns viktigt att bli av med organiskt material ! Ett annat allternativ om du inte redan är klar är ju att ersätta nedersta delarna av träbalkarna och armera gjuta dessa till lämplig höjd
-RB-: Det brukar bero på hur duktig man är med sågen. Men jo, det är nog vanligt med någon typ av fog. Dock skall man inte använda silikon då det inte går att måla på.
Nobbe_1: :crysmile::crysmile::crysmile: Nu sa du ju något som inte ens jag tänkt på :love::cool::rolleyes::rolleyes::rolleyes: [citat]
seniorkonsult: Hoppsan, så gammal men det finns nog fler som undrar över lösning.
jj44: Ok! Detta torde innebära minskad risk för fukt kontra enskiktstätning. Bra! Aquapanel skall vara oorganiskt material har jag förstått dessutom och enligt besiktningsprotokollet skall där vara en luftspalt. Någon mer som har erfarenhet av liknande hus?
bopakoster: [citat] [citat] Ni har så rätt så båda två! Men bilden är lite "gammal", jag har lagt in stöd vid den gavelväggen liksom de övriga kortväggarna och mellan reglarna i badrummet...allt är inte dokumenterat i bild, men jag rev upp isoleringen och gjorde så det finns stöd runtom. Tack i alla fall! Nu har jag golv i båda rummen att gå på, det känns skönt att inte behöva vara skraj
TrumJalle: Jag har rivit ut invändiga blåbetongplattor från betonghålstenen som utgör yttervägg i min källare (byggd 1969-70). Jag har ett gäng med sättningssprickor och murbruk som sitter dåligt fast i vissa fogar. Jag har hackat upp "V" kring sprickorna och rensat bort det lösa bruket. Frågan är vad jag ska laga med? De flesta ställen som ska lagas är ganska små, 10-15mm djupa och ungefär
ravve007: Tänkte dra igång med att renovera gillestugan (ett separat rum i källaren). Osäker på hur jag ska göra med golv och väggar (material och tillvägagångssätt). Huset är från 1961, tror att allt är original men ör osäker. Det är inte dränerat men jag tror/hoppas att det inte behövs heller. Golvet är av lackad betong, grön färg. Väggar är av betong, gulaktig färg. Bilderna blev
justusandersson: Normalt brukar pelarfästen kräva någon form av armerad förstärkning. Är du säker på att en pelare är den bästa lösningen på ditt bjälklagsproblem? Visa gärna en sektionsritning så går det lättare att bedöma.
justusandersson: Den ska ha ett högt ångmotstånd. Titta på den uppgiften när du jämfför olika varianter.
Oskerien: [citat] Okej, det stämmer nog in på tjockleken här, huset är byggt -59!
Lattjo-Snickaren: Låter på svaren ovan som att jag tänkt rätt ändå. Har läst mycket instruktioner och tror jag har koll i teorin. Vissa mått i mitt fall v g avstånd rör till vägg uppfyller inte kraven. Ej heller ovannämnda krav om att inkommande vattenrör går in genom golv. Uppvik 10 cm samt 3 cm mot tröskel blir det iallafall. Även lätt fall även om jag inte flytspacklar utan endast lagt lite
Oldboy: Problemet med härdande mtrl är att det spricker med tiden. Trähus rör sig med årstider (RH), oavsett när de är byggda. Även billig latexfog spricker. Det är därför jag alltid numera drevar, och aldrig använder fogmassa om jag kan undvika det. Med list över ser jag ingen anledning till spackel el likn utöver drevet, såvida inte det är max ljuddämpning som är viktigt. Då ska du
Gjutjärn: [citat] Du menar en sån här? https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takventilation/ventilationshuv/ventilationshuv-for-undertak-t-emballage-mogelstopper/p-172000?gclid=CjwKCAjwwvfrBRBIEiwA2nFiPa3ajgh-5h_uFGJp6FDhCRFYJnqQ1wuVQdes3aEKNbTT84KENxG0axoCIrUQAvD_BwE Men behöver man ha sån om man har ventilering på sidorna av vinden?
Choom: Har vi några fler synpunkter? En vägg i lättbetong som står på mark, men är ovan mark, är det bäst att regla och sätta skivor, eller att putsa den jämn före tätskikt? OM man ska regla ut, hur löser man då ventilationen i luftspalten?
justusandersson: Det är nog bättre att göra stolparna som jättestora konsoler. Trä och infästningar måste beräknas ordentligt.
SandmanNet: [citat] Nej, blev aldrig något, kände att jag inte hade tillräckligt bra koll/info för att ge mig på det, tyvärr.
Alko: Uppföljning; insåg att mina Bessey K-Revo passade fint o inte skulle behöva ta så mycket stryk bara man inte blandade bruket för löst (= mindre hamnar där det inte ska). Gick finfint med snöre runtom! [bild]
Patrik440: [citat] Här har vi 1400 liter i vardagsrummet varav detta 720 och än så länge har det gått bra. [bild] / P