Byggmaterial & Byggteknik
Testarn: En hålkälslist är gjord för att passa i en 90-gradig (eller nästan 90-gradig) hörna så den är svår att passa in mellan taket och väggen där du har en 135-gradig vinkel. Jag tror att du får svårt att få till det där utan att få stora glipor mellan list/vägg och list/tak.
Gosforth1: Tack för alla svar. Garaget kommer vara uppvärmt med värmepump är tanken, funderar på att låta ångspärren sluta i höjd med ovankant lecablock och enbart isolera med syllisolering mot reglarna. Alternativet låta bli att dra ner skivmaterialet förbi lecan men det kommer se lite lustigt ut då jag bara har leca längst ner på två av väggarna.
Davion: [citat] Jag kör fanemig på det. Tror att jag kör på ordentligt och använder drygt och snålt vattenblandat B, efter att jag primeat.
Jiji: Tänk på att vitt ser väldigt olika ut beroende på om du har kallt eller varmt ljus i rummet. Vilka väderstreck har du fönster mot? Köp några provburkar med några vita nyanser du tror på och måla upp dem i rummet. Gärna i hörn, vid fönster och mitt på väggen. Så att du kan känna om det blir den nyans du vill i just det rummet. Färg blir väldigt olika beroende på ljus. En gång
kest: [citat] Frågan är om dina väggar kommer var torra i framtiden? Om inte och du lägger på bruk. Hänger det kvar i framtiden? Är det en gammal kalkfärg.
Rampamuffen: Har en platta på mark med uppreglat golv och isoleringen på ovansidan. Jag är i färd med att bryta upp golvet och ta bort det trä som ligger mot betongen och ersätta dessa stödpunkter med icke organiskt material. Kommer att byta ut den gamla isoleringen mot ny. Golvet är ca 24 cm från betongen till övergolvets ovansida. Tanken är att gillra upp isoleringen så den inte ligger an mot
justusandersson: Snålheten bedrar alltid visheten. Jag har stött på polacker som varit mycket skickliga hantverkare, särskilt när det gäller äldre byggnadsteknik, men också de som inte kan något alls Om du mäter in nocken i förhållande till takstolens centrumlinje på vindsgolvet, hur många cm skiljer det då? Med 60 cm centrumavstånd mellan takstolarna blir problemet mindre..
Pucco: Dyrt om man behöver en reservskruv men det verkar som det ska vara M-gängat i alla fall. https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ/luxorparts-skruvsortiment-for-vesa-faste-p89085
Skräcksnöret: [citat] Okej. Har lagt en spik per 50cm, så får skjuta extra då. Det är trä.
BartochAagje: Hej hej! Jag har hittat mycket information om lerklining men hittar inget om underlaget och hur man gör en bra underlag inför lerklining. Se bilder; Vi vill lerklina skorsten som har tunn betong?? på. Är det någon som vet hur vi ska göra? Stor tack, Aagje
bortek: Tack för svaret GoC. Ventiler installerades för ett par år sen och innan vi köpte. Så de har inte varit där sen huset byggdes. Men för övrigt ser det ok ut? Jag själv resonerar såhär så att hållet är i mitten (vertikalt) av balken. Hade den varit i nedre kanten då var den kanske mer aktuellt med förstärkning.
Stuff: En Fibo-skiva blir ju rätt tät och stänger inne fukten i väggen. Skulle hellre i så fall sätta vanligt kakel direkt på väggen utan något tätskikt bakom så finns ändå viss möjlighet att väggen kan andas genom fogarna. Är det så hög fuktbelastning så kanske ändå blir för tätt om du sätter kakel på en stor yta med följd att kaklet trillar ner efter ett tag. Säkrast då är
Byggmarodören: Vi har längsgående balkar i nock som takstolsbenen vilar på (med pelare för balkarna) för både huvudtaket och frontespisarna, tillsammans med ett gjutet bjälklag som tar spännkrafterna. Det borde inte vara nåt konstigt för en konstruktör ta fram en lösning med de förutsättningar ni tänker er.
Loordan: Update: Kontaktade konstruktionsberäknare. Fick ok, Förutsatt att Centrumpelaren får en förstärkt platta att stå på då orginal golvet är av mindre tjocklek än utbygget. Sedan tur skulle vi sätta pelare vid var vägg än att lägga balkarna på väggarna. låter bilderna tala för sig själv. Nu blir det ju väldigt ojämnt vid taket där balkarna ska ligga då. Nån bra lösning att
petersthlm: [citat] Tack! Limträ med kortare cc (t ex 500) verkar lösa min fråga. Tack också för dimensioneringslänken.
torparavgrund: Hm. Jag är ändå skeptisk. Mer tyngd bör inte vara ett problem, såvida du talar om att inreda ett våningsplan inuti ladan, så som den är byggd idag, och inte bygga på en hel till våning ovanpå existerande (vilket verkligen inte rekommenderas). Dessa gamla byggnader är i allmänhet REJÄLT överdimensionerade. Du har förresten fortfarande inte svarat, vilken slags stomme är det?
Busster: Jovisst! Iofs helt rätt men med tanke på regn och allt det extraarbete med att noggrant rengöra hålet innan jag använder fästmassa på tub tänkte jag ta den enklare, billigare och snabbare sättet med expanderbetong. Jag känner också att det kan vara en fördel att få skalblocket tätt innan det slutgiltigt fylls. Jag tänker att det blir ett lager EXM702 i botten på ca 10mm. Kanske
stefand: Jag kanske gick för långt åt andra hållet nu =) Det är en tegelvägg som är på andra försöket. Första gången vattnade jag teglet och eftervattnade, men täckte inte med plast, och det torkade för fort så jag fick sprickor. Så nu använde jag primer istället för att vattna tegelväggen och har täckt med plast hela tiden. Men det kan väl inte torka för sakta? Så det är väl
proffsrik: Det ska vara för frånluftsventilation i tvättstuga och in i ledig kanal i murstocken.
justusandersson: Det beror naturligtvis på hur badrumsväggen ser ut. Men om du ska sätta kakel så måste du ha en fukttätning bakom för att inte skada väggen. Då kan du inte ha plast längre in.
DanyMu: [citat] Teoretiskt borde man ha gjort det, men det fanns varken en optisk indikator eller att det lät konstig - inte ens säljaren som haft lägenheten i 9 år hade märkt av något... och hur ofta vickar man kraftig på en vägg? Såhär såg väggen ut...
Matkap: Hallå! Skall platsbygga ett skrivbord... eller snarare, skall fästa en relativt tung bänkskiva av ask som skrivbord i barnens rum. Jag har inhandlat planhyvlad furu 21x43 som jag tänkt ha som bärande list på två väggar och en garderobstomme (se bild). ”Reglarna” hamnar ca 20cm under den list som sitter ovanför panelen. Underlaget på väggarna är 12mm tretex som jag satt 10mm mdf
mattoys: Är det ett våningsplan som har sitt golv där underliggaren i takstolen finns, eller är det bara isolering där? Finns det inget våningsplan ovanför underliggaren i takstolen så skall den bara ta upp dragkrafter, och då kanske det är okej som det är. Stöttorna i ute i kanten på takstolen kanske behöver stöd under. Detta bör en byggingenjör räkna på. Vad är det för avstånd
Mikael_L: Det enda att först tänka till över är det som AndersS skrev, att det finns underlag för puts som i sig ger bom-ljud, även med korrekt lagd puts. Men på betong, betonghålsten, Leca och många andra underlag ska det inte låta bom när man knackar.
Packepk: Hej, jag har köpt ett hus byggt 1938 som jag hållet på att renovera för fullt. Tänkte jag skulle göra en temporär lösning i tvättstugan då jag inte har allt för mycket tid att lägga på den just nu. Nu till saken i fråga, det gäller en putsad källarvägg som håller på att vittra sönder då dom tidigare ägarna har haft ett duschutrymme där och målat någon plastfärg som gjort
Mastia: Du menar att så länge jag inte täcker dom med plast eller annat utan bara hänger där så är det ingen fara?
Interista88: LVIs el-element är ganska dyra men även tjocka, typ 10-12 cm. Inbillar jag mig eller borde det inte hålla värmen bättre på nå vis än ett tunt jäkla element från biltema? Måste la vara nån fördel med att det är så tjockt, o dyrt:D